Tuesday, November 24, 2009

Aktiviti Hujung Minggu.....

Hobi......Minat.......kalau disebut pasal dua benda ni, aku pun tak tahu nak cakap apa. Maksud kedua - dua perkataan ini, sama ke?? Atau ada persamaan????...Terpulanglah pada masing - masing untuk menilainya. Ehem...mungkin banyak orang tak tahu apa yang aku suka buat sebenarnya. Nak cakap aku ni "sosial" sangat, tak la kot!!! Nak cakap aku ni "baik" sangat, tak juga. Tapi aku ni jenis "hepi go lucky", yang paling penting jangan bikin hati gua panazzz ok???...Hahahaaaa.....siap warning lagi tuh.....

Ok la....berbalik pada cerita asalnyer tadi, aktiviti pada hujung minggu!!! Biasanyer apa yang ko orang suka buat erk??? Aku ni biasanya tak suka jalan - jalan kalau ada masa terluang. Bolehlah dikatakan masa aku ni duduk jer kat dalam bilik aku. "SULUSIGAT DORM"...huahaaaaaa. Tak lain tak bukan aku layan lagu ler....MP3 & radioFm memang jadi peneman la. Sambil - sambil tu layan "laptop"....Faham - faham ler korang yer!!! Boleh pulak tu sampai berjam - jam. Makan minum tak layan dah. Tapi kadang - kadang aku lepak dalam kereta sambil layan lagu. Besa port aku kat Taman Tasik Titiwangsa ler.....Kadang - kadang tu ada gak p jalan - jalan kat shopping kompleks sorang - sorang. Nak hilang bosan.

Em...tapi hujung minggu lepas, satu aktiviti baru yang aku jumper dan aku buat. Enta...tetiba jer nak buat. Hem..mungkin bagi korang besa jer, tapi bagi aku excited sangat. Aku pergi memancing udang. Hahahaaa.....tapi bukan kat sungai atau laut, kat kolam udang area Wangsamaju. Itupun aku ajak la dua tiga orang member aku. Yang sorang ni namanyer "Pian". Budak Sabah....kaki pancing beb. *bukan pancing perempuan punyer la*..heheheeee!! Pian ni memang minat memancing. Kalau hujung minggu atau lepas habis waktu bekerja mesti dia pergi memancing. Kat Port Klang, Sentul, Banting.....rasa semua tempat dia pergi.


Hah....berbalik pada cerita memancing ni pulak. Aku ni memang tak reti nak pegang pancing. Aku suruh la si Pian ajarkan aku macam mana cara nak memancing udang ni. Erm...kolam pancing udang harimau pok!!! Besar juga kolam tu.....tapi udang memang tak nampak ler, sebab air keruh. Umpan masa tu cacing laut @ hati ayam....yang lain tak dibenarkan. Mata kail pun tak boleh yang bercabang....Pian bawa tali dan mata kail sendiri. Jorannyer plak kedai tu dah sediakan dah. Lepas lekatkan umpan kat mata kail, kita orang pun julurkan la joran kat dalam kolam. Rasa tak payah aku nak cerita pasal udang makan umpan....yang aku nak cerita pasal pengalaman tu. Bila mengena jer mata kail tuh....fuh joran mesti kena sentak baru mata kail melekat kat udang tu. Punyer la seronoknyer aku....Pian tu ok jer, relax. Aku yang beriya - iya.....Yer la orang tak pernah memancing,memancing udang galah pulak tu. Tapi kalau makan udang memang aku suka sangat.......Lepas tu pancing lagi. Dan lagi dan lagi dan lagi.......dalam masa memancing tu terfikkir pulak aku, memang sabar la orang yang kaki pancing ni. Diam jer sambil mata memandang pada hujung joran!!! Aku pulak asyik menekan "keypad" hp aku. Huhuhhhhh........Hampir tiga jam kat kolam tu. Aku rasa macam tiga tahun menunggu.....Duduk salah, berdiri letih, nak buka lagu hp "loudspeaker" takut pulak dengan orang yang ada kat situ. Semua diam........aku buat - buat bodoh jer ler. Tapi tiga jam tu aku rasa berlalu lama sekali. tapi hasilnya boleh la tahan. 1.6kg kita orang dapat........Lepas tu kita orang pun pergi la kat kedai makan tom yam dan bawa udang tu sekali untuk dimasak. Udang goreng tepung & tomyam udang.....Fuuhhhh......cukup manis & segar isi udang tu. Heheheheee kepada tukang masak kedai tu, marvelous la masakan U......len kali kita orang datang lagi bawa udang segar....




Hasilnyer..........1.6kg *udang yang dipancing*

*masakan udang goreng tepung & tomyam udang*

video
Hem.....rasa setakat ni la kot aku nak cerita pasal aktiviti hujung minggu aku yang baru. Memancing Udang Harimau. Pengalaman memancing pun ada....pengalaman untuk jadi orang penyabar pun ada.

Sunday, November 22, 2009

Maafkan Aku......

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja.Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku."Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut."Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya. Pada hari yang Pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut.
Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.
Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya. Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubangdi tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kisah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal. Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakan muke arah kejayaan.Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita.

Thursday, October 29, 2009

CIKGU ......

Kekadang .... kesian juga aku tengok cikgu zaman sekarang
walaupun kerja setengah hari tapi sampai malam pun masih tak siap lagi ..

Ada masa cikgu jadi kerani
-Kerja pengkeranian yang tak pernah putus-putus

Ada masa cikgu jadi Tukang kebun
-Dikerah untuk membuat lanskap dan mural bagi menceriakan sekolah.

Ada masa cikgu jadi Jurulatih sukan
-Melatih pasukan sekolah untuk pertandingan sehingga lewat petang baru balik.

Ada masa cikgu jadi doktor
-Masa kecemasan,luka atau patah.

Ada masa cikgu jadi Tukang Kayu
-Baiki kerusi meja dan pintu

Ada masa cikgu jadi Tukang Paip
-baiki bilik air dan tangki kumbahan.

Kini cikgu sebagai penyelamat...
Respek keberanian cikgu tu menyabung nyawa dalam arus deras. Dengan keadaan malam yang gelap.

Monday, October 5, 2009

"Coret - coret: Internet...."

Sebenarnya nadai idea aku ka nulis ba blog tok. enta...ka madah ke diri "busy" enda ga. Abis gawa, alu terus pulai ke rumah. Datai ba uma, udah siap semua lalu nuduk ke diri ba mua laptop....nama agi pengawa ti enda "chatting". Facebook, Tagged, Friendster, Rumahpanjai, Telaibelalai...apu maioh amai. Nyau ka semua "sosial portal" aku "daftar account". Ukai madah ke diri amuk mata, tang semina ka ngambih ke jam aku empu.

Aduh...biarpun aku nemu nyau udah kelalu bedar nunga laptop, tang pengerindu ba ati sigi semampai lekat belama. Sema jako seari enda "chatting" asai ke puang pengidup. Tok meh ti dikumbaio orang "global world" tauka "dunia tanpa sempadan". Tapi asai aku, enda gak aku tok rugi laban bisi penemu ngena "kemudahan internet" tok. Selain "chatting" aku ulih mega nemu pengerembai dunya kemaia ari. Erm...jampat gak aku nemu berita. Tapi siti utai ti dikerindu ati aku maia "melayari internet" ianya aku ulih meda "youtube".

Fuuuhhhhh.....enti nda salah aku, dalam dua minggu ti udah aku melayari "youtube" laban ka meda "Worldchampionship - Berlin 2009". Nadai utai bukai peda aku, ianya acara trek tauka "lumba lari acara pecut & jarak sederhana". 100m, 200m, 400m, 400m hurdles, 4x100m & 4x400m......fuyooooo enda rugi. Baru nemu ni bagi ke Jaguh Dunya Vs Jaguh Olimpik. Puas hati gak taja pan enda ulih meda "live". Selalu gak aku rembus ngagai acara "self-defence @ Taekwondo & Karate". Yuppppp...meda "ketangkasan & kelincahan" bala "atlet" dunya. Dahsyat.....dahsyat.....Heheheeee....Ukai nya aja, selalu gak aku meda "video clip" lagu - lagu ti aku rindu.

Ukai semina nya, enti aku ka ninga lagu terbaru aku terus "taip then clik to" 4shared.com....ti asai aku tekait ati aku "download" lagu nya. Macam - macam lagu bisi. Ko jako ribai "just type the title & artist, then enter".....

Ehmmm....maioh gik penemu ti ulih kitai ti kitai tok pandai ngena "Internet".

Friday, July 31, 2009

GambAr aKu mAia pEkit KumANg & KeLinG GawAi KL 2009












































































































gAMbar tOk diMAbi baLA arI warisansarawak.com maIA peKiT kUmANg & KELinG gAwaI KL 2009 bA SaLomA bIStrO, PusAt pELanconGAn MalaYSia, JaLan amPAng, KL

Friday, May 29, 2009

gaWai dAyak....

Asal Hari Gawai Dayak
Peremisi Hari Gawai Dayak diungkupka ngagai bala asal Dayak di menua Sarawak; baka bansa Iban, Bidayuh, enggau mayuh sub-ethnics ari Orang Ulu - Kayan, Kenyah, Kelabit, Murut, enggau mayuh agi ti enda ulih ditiuka ba ditu. Sejarah Hari Gawai Dayak ulih dipansik pulai ngagai taun 1957 kelia. Pengerami Hari Gawai Dayak dipejadika (gazetted) nyadi sebengkah ari Hari besai ba menua Sarawak kena 25 September, 1964. Beduduk ari nya, Hari Gawai Dayak ti keterubah diintu kena 1 Jun, 1965. Pengudah ari nya, iya lalu diintu tiap taun sampaika hari tu.
Reti Gawai:
Reti leka jaku Gawai sama enggau pengerami. Nya mih kabuah enti orang bisi rami disebut kitai baka tu - munyi ti begawai. Maya ngintu Hari Gawai mayuh bendar pengawa diaduka beserimbai enggau pengerami nya. Sigi batang pengawa iya nya meri besai terima kasih ngagai Tuhan tauka Petara laban udah bulih asil ari kereja bumai betaun.Simpulka jaku pandak, pengerami nya tadi dikena meri terima kasih ngagai semengat padi. Pia mega, pengerami tu dikena minta awakka dalam taun baru ti deka datai sama bulih padi sama pemayuh tauka lebih agi ari taun ti udah. Semua perengka dikena bumai nempalai nyengkaum batu panggul sereta enggau keresa kena kereja berat lalu disengkilung ngena pua kumbu dalam pandung ranyai. Tuju pengawa nya awakka semua perengka ti dikena bekereja nya tadi tau enda mai pulaika penusah tauka bebadi. Chara ngintu nya tadi nitihka pengarap. Sida ti udah megai pengarap Kristian ngintu ngena chara sembiang. Sida ti agi pengarap adat asal ngintu ngena chara miring.Maya Hari Gawai, mayuh mega pengawa bukai diaduka orang. Bisi mega orang sabung jadi nyerumba Hari Gawai. Kelimpah ari nya, mayuh mega main enggau adat asal dibantaika kena ngerami malam baka bepantun, ngajat, sereta gagai enggau uti ti bukai. Pengerami belabuh kena lemai hari 31 Mei alai semua raban diri sebilik sama makai begempuru (family union). Ba sekeda menua, pengawa tu dikumbai orang ‘besapi tuai.’ Raban ti pengabis biak dalam ruang bilik berengkah nyapi raban ti pengabis tuai lalu beturut datai ba iya ti pengabis biak nya empu. Tuju pengawa tu awakka tau gayu-guru baka iya ti tuai dalam ruang bilik nya. Tengah malam nya mega bisi ngirup ai pengayu. Udah nya ditangkanka mayuh main enggau adat asal kena ngerami malam datai ka hari tawas. Chara ngintu Hari Gawai engka bisi lain mimit nitihka ai enggau bagi menua sebengkah enggau sebengkah. Ba alai genturung orang mayuh agi diau, bisi mega orang ngaduka pekit kumang enggau keling. Maya Hari Gawai mega orang sigi nerima penatai temuai ari pupu raban bansa ti datai ngabang. Mayuh bansa pemakai asal enggau iya ti baru dibantaika temuai. Tuak mega sigi diberika pengabang ti bisi datai.

Tuesday, May 26, 2009

kaLAu tAk suKA, puLAngkAn!!!.

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknyaterbuka. Perlahan kereta di halakan ke dalam garaj. "Horey! Papa balik!"Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya."Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar."Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong.Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka."Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun."Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutuppaip tu! Buka shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. "Asal saya balik rumah mesti bersepak. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu."Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman." Balas isterinya lembut. "Fail saya kat depan tu mana?" "Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan." "Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tupatutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu. Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat.
Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari anak-anak dan wajah isterinya. "Laila-" Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa."Saya nak ke out station minggu depan.""Lama?" Soal Laila."Dalam seminggu." "Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?""Budak-budak? ""Ikut jugalah.""Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana. Tengokmasa kat Legacy dulu tu-""Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila.. Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yangdibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel duluberulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta gantirugi. "Bolehlah Pa! Lama sangat kita tak ke mana-mana." "Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung," Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya.
Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapamertuanya membekalkan sebuah kitab lama."Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakarabah ambik bagi kamu!" "Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau tak suka pulangkan balik!"Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah bapamertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak sukamalah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma..
"Mizi, makan!" Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. "Jangan ikutkan hati. Yang sudah tusudahlah." "Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya. "Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?"Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tibasaja marah. Dia berpatah semula ke dapur."Awak masak apa?""Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut."Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!""Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan."Keluar!""Mama dah masak Pa!""Awak saja makan!""Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!"Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?"Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi. "Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok papa marah-marah. .""Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan?"Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain... Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa? Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong."Laila.." serunya"Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kitatolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba."Sunyi pulak rumah ni mak,""Lama-lama kau biasalah."Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat."Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang darioutstationnya."Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu.""Tak ada lah?""Ingat papa ni cop duit?"Aiman termanggu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minumpetang. Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapiada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?"Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan."Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antaraperbualan kedua ibu bapanya.Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisikopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat."Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu taktumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Bajumamanya dipegang kejap. Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cubamenghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi.. Aiman di pukullagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya."Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!"Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya.Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak."Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan." Ujar Laila perlahan "Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengokanak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjatsana, kecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali. Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri.. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukanterhadap mereka."Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimasbetul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halamanbelakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang.Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja. "Abang!""Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar. Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadisemakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amiruldi tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukansekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan. Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikitpengajaran pada anak-anak."Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk. "Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti.." Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapatgred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dariA.
"Laila-" "Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia tersenyum sambilmenjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. "Wangi-wangilagi. Dating ye?""Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untukstaff." Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya."Ikut boleh?""Dia tak ajak family. Staff only!" Terangnya sedangkan difikirannyaterfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akanturut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang."Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawakkami.""Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjatitu ini. ""Papa pesanlah..""Nantilah besar sikit." Dalihnya."Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikutpergi mana pun.""Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"Laila terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.""Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?" Diamengangguk "Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?"Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawakeluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkanhakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidanganuntuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alaskainnya."Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik," ujarMr. Kwai, tuan rumah.Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bilabersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuankampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullahjangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya padarakan-rakan."Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.
Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan aircuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepalakedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli denganperkelahian. "Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada.Menyusahkan! " Laila merenungnya dalam.. Matanya berkaca dan anak-anak kesekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apasebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizidapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya.Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susumasih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidakdijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila takpernah lupa.. "Kalau tak suka pulangkan,"Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulangselepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak.Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Dihalaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal danberlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi dibilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga.Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila- Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah keretalain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya.Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkandua bulan lagi..Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak danisterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah.Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandanganharganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan.

kONSep 1maLAysia... http://www.1malaysia.com.my/

Konsep ini ntelah diperkenallkan oleh Perdana Menteri Malaysia ke-6 YAB Dato' Seri Najib Tun Razak. Ini adalah antara petikan dari ucapan beliau:
"1Malaysia diwujudkan dengan tujuan untuk menyediakan satu forum yang bebas dan terbuka bagi membincangkan tentang perkara yang benar-benar dekat di hati kita sebagai satu bangsa. Ia menyediakan peluang untuk meluahkan dan menerokai kepelbagaian perspektif masyarakat kita. Apa yang menjadikan Malaysia unik adalah kepelbagaian rakyat kita. Matlamat 1Malaysia adalah untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan di dalam kepelbagaian ini yang selama ini menjadi kekuatan kita dan akan kekal sebagai bekalan terbaik kita untuk masa hadapan. Saya berharap agar laman web ini akan menjadi permulaan kepada satu dialog yang penting dan terbuka bagi menerokai identiti, tujuan dan hala tuju kita sebagai rakyat Malaysia. Saya menggalakkan setiap orang daripada anda menyertai saya dalam memberikan takrifan kepada Malaysia kita dan peranan yang perlu kita mainkan untuk masa hadapannya. Setiap kita – di sebalik segala perbezaan kita – berkongsi impian untuk satu masa hadapan yang lebih baik. Setiap kita mahukan peluang, dihormati, persahabatan dan saling memahami."

Thursday, May 7, 2009

PEMULIH PADI NYADI KE TANDA PENGERAJA KITAI IBAN KELIA

Ketegal bumai nya nyadi ke pun pengidup kitai raban bansa Iban kenyau ari kelia nyentukka saritu, bala raban bansa kitai Iban siru sereta angkun amat berintu ka umai padi enggau beras ke nyadi leka asi. Sida aki ini, bala tuai dulu suba bela madah, semua pengeraja kitai Iban menya endang sigi bepangai ari pemulih pemisi padi magang-magang. Nya meh kebuah ketegal umai nya meh pun pengidup kitai bansa, nya meh kebuah kitai Iban jimat bendar bepegai ka adat bumai betaun. Sida mega jimat berintu ka padi sereta mega beras tauka asi. Empa penyimat enggau penyiru sida, ambi ka banding, enti nyema asi bisi belimbur kia-kia, asi nya enda tau enda diputik sida iya enggau naka penyiru, enggau naka penangi.

“Dalam niap genap buah rumah panjai kitai Iban, endang sigi bisi siku orang ke digaga tau ka dipadu ke nyadi kepala bumai betaun. Nyadi orang ke dipadu ke nyadi kepala nya tadi, sigi enda tau enda orang ke nemu pasal burung, ngelala pejalai bintang enggau bulan, likun pendiau, lalu ruai tikai iya enda tau sekali-kali alai ngempuru ka laya enggau chakah indu anembiak, kebuah piak laban enggai ka ruai iya nya tau kamah laban bekau pengamah enggau penyai ulah bala ke bisi diatur laya enggau chakah nya tadi. Pia mega orang ka deka di pilih sida sekayu rumah panjai nya endang sigi enda tau enda orang ke pemulih padi enggau reta tengkira ke bukai, reti nya orang ke pama agi sereta udah mujur amat dalam pendiau pengidup iya enti dibanding ke enggau sida serumah ke bukai. Enti nitih ke adat sida aki ini kitai bansa Iban tu kenyau ari kelia menya, kejang deka belabuh bumai, kepala taun enda tau enda mai nembiak iya baum alai iya betanya ka utai ti deka dikereja sida serumah ka taun nya, enti nyema endur bumai udah ditetapka alai ba aum tuai rumah ka dulu ari nya. Dia sida lalu betanya ngagai pangan diri sekalika taun ke udah-udah nya chelap lalu likun ba pengidup padi. Tauka iya bisi asai renga mensengna lalu ngejung ka nadai bulih padi. Enti nyema iya bisi renga mimit ba taun ke dulu, dia deh tuai nya lalu bebai ka bala orang ngenselan menua ke dikumbai Buling ka Menua. Tang enti nyema ba taun ke dulu nya manah, sida iya lalu nadai besebut ke utai tu.



Baik ka manah tauka jai taun ke dulu, sida semampai gagit deka niri ka Gawai Batu kena bechelap lalu ngemanahka umai taun ke baru.“Tang enti nyema menua nya deka digenselan, babi siku enda tau enda dibunuh ditambah ka enggau anak itit siku, pia mega siku tauka dua iku manuk deka dikena lebuh ka miau piring nya tadi. Orang ke ngereja pengawa nya enda tau kurang ari tiga ngagai lima iku. Endur sida enselan nya ba menalan lama sida iya, enti nyema nadai teulih ka alai mungkal endur baru.”








Ba senentang atur piring, siti piring deka di tumbak, siti deka di engkah ke ba atas para, siti deka di engkah ke ba atas keresang, lalu empat iti deka di engkah ke ba sukut para enggau siti deka di buai ka ai. Udah tembu pengawa miring nya baru sida belabuh ngaga serepak enggau pentik digaga ari kayu kumpang tauka menuwa dua iti. Tembu nya, baru tuai orang ke ngenselan menua nya tadi lalu besampi lebih kurang munyi tu: “Tu aku miau ka manuk, kena miau piring, miau ading, miau perengka, miau tengkira. Ngambi ka nadai runggang, nadai timpang, bisi semua, bisi sereta. Kebuah alai pengawa kami bakatu, laban kami tu enselan menua, enselan tanah, enselan ai. Laban menua kami taun siti tu kemari udah diasai ka kami bisi menawa, bisi senika, alai kami nanam padi, nanam tempuli. Kami tu minta tulung Petara Aki, Petara Ini, ke menya ke kelia. Kami tu endang nampung endang nerujung, endang niti endang nali ajar Petara, ajar Sempulang Gana, kenyau ari kelia nyentuk ka kemayatu. Kami tu nyau deka bumai baru meh, nya alai nyau ka nuchi, ka meresi, ka ngupas ka ngendas, muai Antu Menawa Antu Senika, muai Antu Kudi, Antu Bebali.”




Udah tembu ketuai pengepun pengawa nya besampi, nya baru munuh manuk enggau babi. Darah deka di timbunka mimit ba atas mua lubang ke alai darah nya siuh. Darah ke siuh nya lalu ninggang piring enggau tanah dalam lubang. Udah tembu pengawa munuh babi, nya baru nganjung semua piring ke disebut nya tadi ngagai endur sida siti-siti nitih ka ungkup bagi ke patut. Nyadi ba senentang darah manuk enggau darah babi, ke bisi ditimbun mimit nya tadi lalu di bai pulai ka rumah panjai. Ketungkah datai meh sida di rumah,sida lalu begerah nesau sida serumah ngasuh siku sepintu nganjung batu, duku kena mantap enggau pengait, ngagai langkau panggau ke udah digaga orang ke tinggal di rumah, tinggal orang ke munuh babi enselan menua dulu tadi. Udah nya kepala taun ke nyadi tuai gawai miau ka manuk baru kena adat beranchau ka tikai. Orang dulu ngerembai ka tikai ba ruai iya ke dipadu ka nyadi kepala taun empu. Udah tembu sida ka beranchau nya tadi, dua iku orang lalu belanda ngirit chapan berengkah ari ruai tuai gawai, siku ke setak ili,lalu siku ke setak ulu, mupu ka Antu Rua, niti tempuan. Lebuh mansa mua pintu bilik sida sarumah nya seduai iya lalu bejaku, “Mupu ka Antu Rua aku tu.” Dia orang ke indu lalu meri mayuh macham utai ke enda manah baka gari sepit, gari raga, gari senduk enggau utai bukai. Datai seduai ba pala tangga, seduai lalu ngebu ka semua utai ke bisi dalam chapan kebaruh rumah enggau jaku munyi tu: “Tu beri kami ngagai nuan Antu Rua, Antu Rangka. Anang agi minta, anang agi nanya. Utai tu bai nuan pulai ke Brunei, ke tasik besai, bai pulai ke Sintang, ke Tawang.”


Udah tembu mupu ka Antu Rua, manuk lalu di biau ka baru kena ngerah ngalu batu. Orang pan lalu nurun siku sapintu, mai pua kumbu kena nyandik tauka ngema batu pulai kerumah. Ripih sida ke bejalai pulai ngemai batu nya, siku dulu ngenyan setunggul burak, lalu ditangkanka orang siku minching manuk. Udah nya dientudika orang siku minching tabak piring, udah nya baru tuai gawai ke lalu ditangkan orang bukai bejalai betunda udi, dulu ari bala lemambang ke mengap enggau orang ke begendang. Datai di tanah sida lalu bejalai melit langkau panggau nya tiga kali besundang. Indu lalu nabur panggau batu enggau letup. Udah tenbu pengawa nya, baru siku ari sida ke lelaki miau enggau manuk munyi tu: “Sa, dua, tiga, empat, lima, enam, tujuh! Aku miau batu enggau manuk, kena aku minta taun ka tu enggau ka agi tu ila mansang jurus, mansang alus, enda senika, enda menawa. Aku minta bulih padi, bulih tempuli. Aku minta kami belimpah minta kami betuah bulih reta, bulih pengeraja ari taun ke udah, ngambika kami tau senang, tau lantang.”


Nyadi sepengudah langkau panggau batu dibiau enggau manuk, tuai gawai lalu ngambi batu ai iya dulu, ke lalu dima tauka disandik iya enggau pua. Iya lalu ditangkan ka orang ka bukai niki kerumah lalu niti tempuan. Nyadi semua pintu bilik sekayu rumah nya deka ditelengaka orang magang-magang awak ka Petara tama lalu nganjung tuah. Sida ke bejalai nya besundang tiga kali betiti ka ruai enggau pantar nguluka bala lemambang ke mengap enggau orang ke begendang. Sekumbang bejalai niti rumah nya sida deka dilanggar sida serumah nya enggau tuak ke dikumbai urang ngelanggar batu tiki. Udah tembu bejalai niti rumah besundang tiga kali, nya baru sida lalu nuduk ka diri ba ruai tuai gawai tauka ba bilik iya nitih ka atur ke dulu. Sereta duduk bala sida nya tadi, orang lalu ngasuh bini tuai gawai nyendiaka ai kena masu batu. Nyadi utai ka endur masu batu nya, enti agi kelia sida aki ini kitai bekenaka bisin temaga, tang kemaya ari tu bisi bendar (ari tin tauka plastik). Utai ka bisi direndam dia nya baka sida rangki, pelaga, gerunung, tinchin mas enggau ringgit. Nyadi utai ke di kena bekirah ngambika manah bau nya buah kepayang kirai, kerupak buah langgir, tepus bau, bunga tual, bunga buot rangkai begulai enggau darah manuk enggau darah babi ke bisi dibai pulai ari tanah kena ngenselan menua tadi. Niap genap iku orang ke beempu batu nya tadi lalu sama beambika ai nya magang dikena sida masu batu diri empu. Udah bekau nya,barang sapa bagi orang ke bisi ngembuan pengaruh lalu, bebasu ke pengaruh sida ba ai ke diambi diri empu tadi.

Udah tembu nya baru tuai gawai ngayan ka upah orang ke masu batu. Utai ke bisi di ambika upah iya nya baka sida duku sebilah ngambi ka bisi dikena sida ngeringka samengat, tepayan sigi ka dikena ngurung samengat enggau belachu sadepa nyadi ka tudung iya. Kejang orang deka berengkah masu batu, gendang rayah lalu dipangkung tiga renggat. Sereta gendang bemunyi, siku orang lalu masu batu ngena ai ke diambi orang tadi enggau siku lalu ngeminyak iya. Udah batu diminyak, iya lalu ngengkahka batu nya ba atas dulang tapang, laban kebuah piak batu nya enda tau sabarang alai ngengkah ke iya. Udah tembu pengawa nya tadi, baru bala sida ke nyadi tuai bilik tauka pengari nyendiaka diri deka ngatur pengawa begulu sekali da agi ngagai ruai tuai gawai bebai ka utai dempa enggau utai irup. Sida pan lalu berengkah sama berami ngirup. Bisi sekeda nya mai tuak enggau arak, bisi mega bebaika ai kopi, ai teh, tak ni utai ke bisi ba bilik diri empu bela dibai magang. Bisi meh bebaika salai, kasam, awak ka semua bala pengabang enggau diri serumah sama bela ampit bepakai ka utai ke bisi. Udah pengawa begulu tu tadi tembu, bala lemambang belabuh nampung pengap sida iya baru, mulaika semengat padi, semengat batu enggau semengat sida iya empu enggaika udah terunda-runda tepejuh jauh lebuh maya rami gawai nya tadi.


Abis pengawa bala lemambang ke mengap, sida lalu digempuru ka baru ba ruai tuai gawai lalu diberi upah sereta mega enggau mata duit, belachu enggau kebuk enggau besi baka sida duku ambika bisi dikena ngering ka semengat. Bisi kala nyadi mega, kena orang serumah nya berami baru, bala sida lemambang mega bisi diasuh orang nenjang bala orang ke deka minta denjang. Denjang tu reti iya pengap puji ngagai orang siku-siku. Udah tembu nenjang siku, lalu nenjang siku mega. Niap iku tubuh orang ke minta denjang nya sigi udah nyendiaka pemeri ngagai sapa lemambang ke udah di asuh sida nenjang. Nyau pulai baru ngagai pengawa orang ka begawai nya tadi, batu ke udah diminyak nya tadi lalu di teju ka bemalam ba panggau dia dulu. Nyau udah pagi siti baru sida ke empu batu nya ngemai batu nya ngagai umai sida iya empu, laban maya tu sigi udah manggul. Batu ke dibai sida iya nya tadi lalu nyadi ka alai sida beransah ka duku dikena sida ngepunka tebas sida iya, lalu di jadika indu batu ba umai. Kebuah pia, laban ukai semina siti batu pengansah aja ke bisi dibai ngagai pelasar endur sida ngetu tauka palan alai ngetu belelak lebuh nebas. Pelasar nya mega nyadi ka palan alai sida iya ngintu diri makai tauka manduk asi enggau lauk,kelebih agi lebuh maya sida beduruk enggau bebala mayuh.Tang enti nyema semina diri sebilik aja ke gawa,ketebal agi orang kelia selalu bebaika bekal ari rumah. Asi orang menya selalu ditungkus ka enggau upih, ke bisi nambahka penyamai asi, kelebih agi enti nyema nya asi ari beras padi bukit.

Gawai Batu tu lama udah nadai kala didirika ba menua kitai diatu, laban ketegal ke udah lama masuk pengarap baru, ketebal agi kitai diatu mayuh agi ngena jalai sembiang merekat umai. Taja pan agi bisi dua tiga pintu bilik ke bumai bukit tauka bumai paya, bala enda tentu gagit agi deka ngintu gawai bakanya, ketegal orang ke bepenemu jalai intu pengawa nya pan nyau majak kurang. Ka tambah nya mega bala lemambang ke nemu pengap tu pan nyau udah nadai tentu bisi agi. Enti bisi pan nyangka enda ambis jari kitai dilepika di kena ngitung tubuh sida ke amat landik dalam pengawa ke baka tu.

Endang sigi baka iya nya, dunya nyau makin moden, singkang kitai pan nyau makin jauh ga, adat lama sigi nadai tentu dikibuh ka bala nembiak kitai bansa Iban ke rebak baru diatu. Ngaku diri Iban pan semina dalam ati aja meh, malu madah ke diri anak Iban. Nyangka sigi udah adat diau ba dunya tu diatur sida petara, semua penemu ke bisi semina ulih di ambi ka simpan baka pesaka lama, tang enti nyema iya dijual nyangka iya berega ari tajau Singa Raja, jauh berega ari semua utai bukai. Penemu nya tau mega di ambi kitai ka di kena kitai maju nyingkang ke mua nitih ke bansa bukai nuju pemansang dunya kemaya ari tu. Nya alai ngajih ka gayu meh penemu nya , enda iya bebulaka kitai semua, besai meh pemanggai iya ka kitai, anang meh ngelengka ka adat lama kitai, ambi meh nyadi ka penerang enggau ketenggau ati kitai nuju pemansang enggau pemujur.


NADAI ADAT LAMA NADAI MEH IBAN.

pENgERindU aiMAta

ku duDuk kaDirinGEnANg nASib diRI
Ti seLALu kaRam dALam penGERindu
ENda BErasAiaiMaTA labUH beteruTU ba KUyu

nUan pErgi nINggal kE AkU
ninGGaL kE seMUa penGinGAt tUA
tAja BerAT aSai Ati kA nGElenGka
tANg bERat agI mAtAKu mEda
MedA nuAN nANggAm penGERinDU enGGAu iya…

nAMa mEH Dosa aKU
NAma mEh penYALah AkU…….

o…suLU
enTI nyEMa nUAn beBAdi Ke aKu
sEbut mEh nAMa Aku
KangAU mEH nAma akU
aKU naNG sigI diTu
nGAnti pEMuLAi nuAN
nGaNTi PEnatAi nUAn…

dINGa meH sADa aku
sADa aTI kaRam penGERindu
enTi uDah nAsib aKU seLALu meRInsa
BiaR mEh pENGErindU nyA nYAbak KE aiMAta……

-sulusigat-

Wednesday, March 18, 2009

mAti dALam PEngeRinDu...

Udah puas Aku NgiGa nuAn
UdAh pUAs akU beRaiE ke Nuan
aKu neMU nuAn bELaLai ke penGERindU
aKU neMU nuAN aGi SayAu....

DItU AKu nYAbaK
NYabAk ba DaLAm aTi
MerinSa cuKUp mERinsa
LAban ti nAnggUNG penGerinDu
PengERindU nUAn punTAn ba AyaS mAta...

Enti nyEmA aKu uLIh muLAi ke PengeRinDU tUa
duLU akU minTA amPUn
amPUn enGGau AimaTA siNu
AkU TetaP nGAnti
NganTi peMULAi nuAN
BiAr teLiH bA aTi bePEdi
enDa mEh AkU nGELengKA ka PEngeriNDu...

Beri mEh AKu peLUANg
beRI Meh Aku maSa
AwAk ke Aku uliH mULAi ke penGErinDu tua...

-sulusigat-

Wednesday, February 11, 2009

GlaZEd POrk RoasT

1 pork rib roast, 4 to 4 ½ lbs.1 cup mixed dried fruit, divided use2/3 cup water2/3 cup honey1 envelope onion soup mix1/4 cup ketchup2 tablespoons lemon juice2 teaspoons lemon zestMake 15 to 20 slits, about 1 to 1 ½- inch deep, in the roast. Place some fruit in each slit. In a bowl, combine the water, honey, soup mix, ketchup, lemon juice, zest and remaining fruit. Mix well.Place roast fat side up in a roasting pan. Pour fruit mixture over the top. Cover and bake at 325 degrees for 3 to 3 ½ hours or until a meat thermometer reads 160 degrees. Let stand for 10 to 15 minutes before carving.Makes 6 to 8 servings.

Wednesday, February 4, 2009

ValenTINe's daY...




Valentine’s Day....yang juga disebut Hari Kasih Sayang. Awalnya bangsa Romawi merayakan acara untuk memperingati suatu hari besar mereka, yang jatuh setiap 15 Februari, yang mereka namakan Lupercalia. Peringatan ini dirayakan guna menghormati Juno (Tuhan Wanita) dan Perkawinan, serta Pan (Tuhan dari alam ini), seperti apa yang mereka percayai. Pada saat itu, digambarkan orang-orang muda “laki-laki dan wanita” memilih pasangannya masing-masing dengan menuliskan nama atau mengundi nama dari orang-orang yang diingin-kannya, kemudian pasangan ini saling tukar bertukar hadiah sebagai pernyataan cinta kasih. Acara ini dilanjutkan dengan berbagai macam pesta dan hura-hura bersama pasangan masing-masing. Pergaulan dengan pasangan yang didapat dalam pesta itu dapat berlangsung lama sesudah pesta itu berakhir.
Setelah penyebaran agama Kristian, Para Pemuka Gereja mencuba memberikan pengertian ajaran Kristian terhadap para pemuja berhala itu. Pada tahun 496 Masehi, Paus Gelasius (Pope Gelasius) mengganti peringatan Lupercalia itu menjadi Saint Valentine’s Day, iaitu Hari Kasih Sayang Untuk Orang-Orang Suci. Dalam sejarah perayaan Valentine, para ahli sejarah tidak setuju dengan adanya upaya untuk menghubungkan hal itu dengan St. Valentine, seorang Pendeta yang hidup di Roma pada tahun 200 masehi, dibawah kekuasaan Kaisar Claudius II. St. Valentine ini pernah ditangkap oleh orang-orang Romawi dan dimasukkan ke dalam penjara, karena dituduh membantu satu pihak untuk memusuhi dan menentang Kaisar. St. Valentine ini berjaya ditangkap pada akhir tahun 270 masehi. Kemudian orang-orang Romawi memenggal kepalanya di Palatine Hill (Bukit Palatine) dekat altar Juno.
Dalam kaitannya dengan acara Valentine’s Day, banyak pula orang mengkaitkan dengan St. Valentine yang lain. St. Valentine ini adalah seorang Bishop (Pendeta) di Terni, satu tempat sekitar 60 mil dari Roma. Iapun dikejar-kejar karena mempengaruhi beberapa keluarga Romawi dan memasukkan mereka ke dalam agama Kristian. Kemudian ia dipancung di Roma sekitar tahun 273 masehi. Sebelum kepalanya dipenggal, Bishop (Pendeta) itu mengirim surat kepada para puteri penjaga-penjaga penjara dengan mendoakan semoga bisa melihat dan mendapat kasih sayang Tuhan dan kasih sayang manusia. “Dari Valentinemu” demikian tulis Valentine pada akhir suratnya itu. Surat itu tertanggal 14 Februari 270 M.
Sehingga tanggal tersebut ditetapkan sebagai Valentine’s Day atau Hari Kasih Sayang.......
Hepi VAlentiNE's Day!!!!

CHivAs.....





Chivas Regal is a premium Scotch whisky produced by Chivas Brothers, allegedly founded in 1801 in Aberdeen, Scotland. The Chivas brand's home is Strathisla Distillery at Keith, Moray in Speyside, Scotland. Chivas Regal is one of the best selling premium whiskies in the world, available in over 200 countries. It is the best selling premium Scotch whisky in Europe and Asia Pacific and is rated one of the world's most powerful spirits brands. Chivas Regal is one of the best performing spirits brands globally, with sales having grown by 40% over the last four years.





Chivas Regal whiskies are blended in a distinctive house style of a mellow, honeyed flavour.




- Chivas Regal 12 Year Old: Blended from whiskies matured for at least 12 years. A smooth whisky with a honeyed, mellow taste.


- Chivas Regal Gold Signature 18 Year Old: Blended from whiskies matured for at least 18 years. Chocolate and orange notes, some citrus and spice on the nose and a full, fruity, citrusy and spicy palate, with sherry notes to finish.


- Chivas Regal 25 Year Old: Created using whiskies aged at least 25 years; available only in limited quantities with a retail price of c$300. The blend has tasting notes of apricot and peach.