Tuesday, November 16, 2010

Impian..." we will cross the bridge when we come to it "

Impian aku selama ini untuk mendapatkan segulug Ijazah telah tercapai. Hasil penat lelah aku selama ini, aku berjaya juga mengharungi setiap liku - liku menuju kejayaan ini. Terasa terlalu banyak pengorbanan yang telah aku lakukan. Sebanarnya aku ni bukanlah boleh dikategorikan sebagai orang yang "pintar" dalam alam persekolahan. Sejak dari kecil sehingga sekolah menengah aku tidak ubah seperti budak - budak nakal yang lain. Tapi apa yang paling aku suka pada aku ini adalah tentang "disiplin diri". Ianya telah "memandu" aku ke arah "kejayaan dalam hidup".



" we will cross the bridge when we come to it "

" Inilah wajah - wajah di sebalik kejayaan aku "


Sunday, November 14, 2010

Hai.....

Lama dah aku tak menulis kat blog ni....em minta maaf lah semua. Terlalu banyak komitmen yang hendak dibuat. Tapi takde sesiapa yang kesah pun. Aku jugak la yang hendak kena buat. Tapi itu aku tak risau sangat. Yang penting rezeki aku adalah dari keringat aku sendiri. Rasanye sampai disini sahaja la yang aku nak "conteng" disini. Dalam masa terdekat ni aku akan update blog sulusigat ni....peace no war!!!

Monday, August 30, 2010

Mia : Si kucing hitam / putih.....

Semalam aku bersama kawan aku telah pergi ke rumah kawan dia di Ukays Perdana. Bukan ape pun, sebab kawn dia tu nak bagi nak kucing. Kami berempat telah pergi menaiki kereta ku, dan telah bawa "sangkar kcil" untuk menyimpn anak kucing tersebut. Sampai disana, kami telah dibawa ke anjung belakang rumah untuk melihat kucing beliau. Wahhhh...banyaknyer kucing. Semuanya berbulu lebat....Kalau tak silap ada lebh kurang 15 ekor kucing. Aku ni memang suka dengan kucing. Geram tengok kucing tersebut. Emmm...aku telah ambil seekor anak kucing [umur 3 bulan] berwarna hitam putih. Cantik jugak. Bulu pun lebat. Kawan aku pula ambil seekor....Ni dia anak kucing yang aku ambil tu. Aku bagi die nama MIA.......hehehee













Tuesday, August 24, 2010

Bengkel Integriti: Pembudayaan & Penghayatan

Hari ini 24 Ogos 2010 aku telah menghadiri satu bengkel yang diberi nama Bengkel Integriti: Pembudayaan & Penghayatan oleh Yang Berbahagia Dr. A. Bakar Bin Sapron, Timbalan Pengerusi Institut Integriri Malaysia; anjuran bersama Unit Kaunseling (BAKA) Ibu Pejabat Daerah Cheras, KL & Unit Kaunseling (BAKA) Maktab PDRM Cheras, KL bertempat di Dewan Merak, Maktab PDRM Cheras, KL.
Seawal pukul 7.50am, dewan telah dipenuhi oleh semua peserta yang menghadiri bengkel tersebut. Rata - rata daripada Pegawai & Anggota PDRM dari Kontijen Kuala Lumpur. Dan kebanyakkan peserta bengkel tersebut adalah dari kalangan pegawai & anggota yang bukan beragama Islam. Tapi itu tidaklah menjadi isu sangat. Apa yang penting adalah berkenaan dengan tajuk bengkel itu: Integriti. Walaupun ada yang tidak suka dengan bengkel seperti ini, tapi bagi aku ianya adalah suatu "Pelajaran Percuma" yang telah diberikan. Emmm, dalam bengkel tersebut aku telah bertemu dengan kawan lama aku, Nickelaus Joseph. Seronok juga, kami duduk sama - sama......
Penceramah pertama iaitu Dr. A. Bakar B. Sapron telah memberikan ceramah mengenai "Integiriti Dalam Perkhidmatan Awam". Aku telah mendapat satu pelajaran dari ceramah tersebut dan akan aku sematkan dalam diri. Beliau telah menyatakan bahawa integiriti ialah suatu usaha untuk menjadikan seseorang individu itu sebagai sesuatu yang unggul ataupun mantap. Wow....bila kita bercakap pasal Unggul ini, pastinya kita akan berfikir tentang iklan Dunhill "Gaya Mutu Keunggulan". Tapi dalam benak fikiran aku, Unggul ini membawa pengertian "sesuatu yang berada di atas @ puncak, yang mana ianya tiada bandingan dengan yang lain". Apakah aku akan menjadi seperti itu? Tidak mustahil jikan aku mempunyai Integriti yang tinggi.
Pelbagai elemen yang telah diutarakan oleh Dr A Bakar Sapron. Kategori Intergiti, Tekad Integriti, Isu - isu Integiriti dan Elemen Yang Menjejaskan Integriti. Dalam modul Integriti Dalam Perkhidmatan Awam oleh Tuan Asmawi Tuan Umar, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Pengukuhan Integriti Dalam Perkhidmatan Awam - PIPA), integriti bermaksud "suatu kualiti dan ciri positif yang wujud secara keseluruhan pada individu dan organisasi. Ciri dan kualiti integriti mengandungi unsur 'wholeness' [yakni kewujudan secara berpadu sebagai keseluruhan] pada diri individu ataupun organisasi. Dalam akhlak Islam, integriti bersesuaian dengan sifat - sifat benar, amanah, setia, pegangan teguh, peribadi teguh, peribadi mulia, mu'minyang bertaqwa dan sebagainya, yang membawa pengertian menyeluruh pengamalan nilai - nilai akhlak yang diperlihatkan oleh Rasulullah S.A.W". Dalam Oxford Dictionary, integrity pula bermaksud quality of being honest and having strong moral principles, the state of being whle and undivided dan the condition of being unified or sound in construction. Y.A.Bh. Tun Dr. Mahatir, bekas Perdana MEnteri Malaysia mengatakan integriti berkait rapat dengan pembentukan dan pengukuhan etika yang baik. "Amanah" dalam pengurusan, umpanaya, adalah sebahagian daripada etika yang baik. Melalui pengertian maksud Integriti tersebut, maka suatu tahap keunggulan perlulah dicapai bersama oleh individu dan organisasi untuk mencapai matlamat dan sasaran organisasi.
Setelah selesai Dr A Bakar Sapron menyampaikan ceramah beliau, bengkel tersebut telah diambil alih oleh Ketua Unit Kaunseling (BAKA) Maktab PDRM Cheras, KL iaitu ASP Abdul Halim. Beliau tidak banyak menyentuh mengenai integiriti tersebut, tetapi pengajaran seterusnya adalah mengenai penerapan integrti dalam menjalankan perkhidmatan (Polis amnya). Gejala rasuah misalannya, telah sedikit sebanyak melunturkan pengukuhan integriti dalam diri individu.
Sepanjang dua setengah jam bengkel Integirit tersebut, aku telah faham sedkit sebanyak mengenai integriti. Setelah bengkel bersurai, aku telah berjumpa secara personal bersama ASP Abdul Halim untuk bertanya sedikit "tips" untuk menghadapi "temuduga kenaikan pangkatan dalam perkhidmatan", dan beliau telah memberi sedikit sebanyak panduan iaitu 1. sentiasa peka dan faham akan kehendak tugas, 2. memahami secara keseluruhan tugas yang telah dipertanggungjawabkan, 3. sentiasa mempunyai penglibatan di dalam setiap aktiviti yang dianjurkan dalam organisasi, 4. memahami nilai - nilai integiri, hak mempertahankan diri (dalam penggunaan senjata api), Community Policing /High Profile Policing, dan yang terakhir 5. sentiasa yakin pada kebolehan diri sendiri....
Terima kasih aku ucapkan kepada individu yang telah bertanggungjawab untuk menghantar aku menghadiri bengkel tersebut. Akan aku terapkan "pelajaran" itu sebagai suatu tanggungjawab dalam melaksanakan tugas........

Sunday, August 22, 2010

Tarian Sumazau...

Hah...video ni diambil masa geng kitaorang diberi amanah untuk mempersembahkan Tarian Sumazau di Concorde Hotel pada bulan Jun 2008. Semua "bidang terjun"...trainning mengambil masa 5 hari sahaja. Tapi yang penting tu, keseronokan.......


video

Thursday, August 12, 2010

Siapalah Aku......


Entahlah.....jika ada orang yang bertanya siapa aku? Memang aku tidak akan terus menjawab soalan itu. Sebaiknya aku akan diam seketika. Berfikir tentang soalan itu. Mungkin ada yang berfikir, "kenapa lambat sangat nak jawab, sedangkan soalan itu senang sahaja!!" Minta maaf yer..bagi aku, jawapan bagi soalan itu adalah suatu esei. Kenapa pula hendak menjawab secara esei?? Ini adalah cerita aku. Ikut suka aku ler....Ada aku kesah??? Sebenarnya aku ni adalah "perahsia"....tak suka sangat kalau ada orang yang tahu tentang hidup aku, perasaan aku, apatah lagi aktiviti aku. Biar aku buat dahulu barulah aku akan ceritakan kepada orang lain. Tapi bukan semua orang aku akan ceritakan. Aku lebih suka kalau hanya teman rapat aku sahaja yang tahu.
Lagi satu...aku suka sangat kalau ada orang yang "menjaja cerita" aku kemana sahaja. Boleh jadi "glamour". Aku tak kesah...Yang paling penting aku disini hidup dengan amannya. Lantak korang lah nak "jaja" camner pun....Wokeh....sampai disini sajer erk.....


Redang oh Redang......

em..rasa lama dah aku tak update blog Sulusigat ni. ok la kali ni sulusiat hendak membawa anda semua pergi bercuti ke Pulau Redang, Terengganu. Sebenarnya lama dah sulusigat mengimpikan bercuti di pulau, tapi cuma kali ni berpeluang. peluang itu tidak dilepaskan. Ngap terus....tak dapt digambarkan bertapa seronoknyer. Pling menyeronkkan adalah bua aktiviti "snorkeling". Indah sungguh dunia ke-3 ni. Memang best la kalau kengkawan pun pergi bercuti ke sana.......hanya sulusigat boleh upload gambar jer la....heheheeee





























Tuesday, July 27, 2010

The Most Beautiful...[ IN THE WORLD ]

THE MOST BEAUTIFUL PLANT
It is shaped like a water bubble.. ÓÈÍÇä Çááå

THE MOST BEAUTIFUL WATERFALL
Niagra Falls in U.S. & Canada


THE MOST BEAUTIFUL CITY
Vancouver, Canada


THE MOST BEUTIFUL HOUSE
Situated in Barcelona , Spain
Owned by the famous footballer, Ronaldhino



THE MOST BEAUTIFUL GIRL
Held in France and her nama is Fatima from Morrocco



THE MOST BEAUTIFUL EYE
from Afghanisthan


THE MOST BEAUTIFUL BRIDGE







Friday, July 23, 2010

Perlukah Insurans Selam Skuba??

PERTANYAAN ini sering diutarakan oleh penyelam skuba baru ekoran menyedari hobi yang mereka ceburi itu mempunyai bahayanya sendiri. Bukan bermakna ia merbahaya, namun adalah lebih baik menyediakan 'payung sebelum hujan'.

Tidak semua menyedari hakikat selam skuba sebenarnya adalah aktiviti yang merbahaya jika tidak mengikut prosedur yang ditetapkan.

Setiap kali memulakan selaman, pelbagai prosedur awal perlu dilakukan. Semua ini diajar ketika dalam kursus dan juga penambahan pengetahuan melalui pembacaan.

Ini berikutan selam skuba merupakan hobi unik yang memerlukan penyelam menggunakan unit pernafasan individu atau Scuba ketika menyelam untuk membolehkan mereka berada di alam marin.

Unit Scuba itu antaranya mengandungi tangki gas yang diisi udara mampat iaitu 21 peratus oksigen, 78 peratus nitrogen dan satu peratus lain-lain gas. Disebabkan penyelam skuba akan bernafas di persekitaran yang mempunyai tekanan lebih tinggi daripada di darat dengan gas nitrogen mengandungi peratusan paling banyak, mereka terdedah kepada bahaya penyakit penyahmampatan atau decompression sickness (DCS). Tekanan tinggi itu menyebabkan gas nitrogen larut dalam tisu tubuh dan darah penyelam dan lebih banyak akan terlarut jika mereka berada lebih dalam dan lebih lama.

Di sini sahaja sudah mempunyai bahayanya jika penyelam skuba tidak mengawasi kedalaman dan juga tempoh masa. Keadaan akan lebih buruk jika penyelam itu naik ke permukaan dengan kadar terlalu cepat yang mengakibatkan buih gas nitrogen itu semakin bertambah dan mengembang dalam tisu dan darah. Ia sedikit sebanyak akan menghalang bekalan oksigen dihantar ke seluruh tubuh yang sekali gus menyebabkan kerosakan pelbagai tisu tubuh termasuklah saraf tunjang, salur darah, sakit sendi dan abdomen. Malah jika terlalu buruk, ia boleh mengakibatkan penyelam mengalami kelumpuhan, pengsan, kebas, sawan dan sakit sendi dan ini dikategorikan sebagai penyakit penyahmampatan tahap dua (DCI). Jika tidak segera diubati, ia bakal menyebabkan kecacatan kekal kepada penyelam skuba dan lebih buruk kematian!

Selain DCS, terpegang binatang marin merbahaya juga mempunyai risikonya yang tersendiri. Batu karang dan binatang berbahaya memang banyak terdapat di dasar lautan dan jika ini terjadi, bantuan perubatan pantas amat diperlukan. Ketika kejadian ini berlaku, penyelam skuba perlu sampai ke hospital terdekat dengan kadar segera. Ini bagi mengelakkan DCS itu bertambah buruk selain mengurangkan risiko kematian. Bayangkan jika penyelam skuba itu sedang melakukan aktiviti di Pulau Sipadan, Sabah.

Jika dahulu, resort Borneo Divers menyediakan rawatan terapi oksigen kebuk hiperbarik (HBOT) bagi memberi bantuan kecemasan jika terkena DCS namun selepas semua resort diarahkan keluar, kemudahan HBOT paling hampir dengan Pulau Sipadan hanyalah di Labuan.
Jadi bagaimana untuk menghantar penyelam yang terkena DCS itu ke sana? Dua pilihan, menaiki helikopter atau menaiki bot dan kereta. Jika anda mana satu yang akan dipilih?

Pastinya helikopter kerana ia lebih cepat untuk sampai ke destinasi namun menggunakan perkhidmatan ini anda terpaksa pula membayar harga yang tinggi. Itu baru kos penghantaran ke pusat perubatan belum lagi kos untuk merawat DCS atau terkena sengatan hidupan marin merbahaya.

Secara kasar, jika menggunakan perkhidmatan helikopter ke pusat perubatan, anda perlu membelanjakan kos yang tinggi sekitar RM100,000 lebih termasuk rawatan susulan HBOT dan ini pastinya menyukarkan bagi yang tidak mampu. Lebih memburukkan keadaan, tidak ada sebarang agensi insurans biasa menawarkan perlindungan kepada sebarang aktiviti selam skuba yang pernah dikategorikan sebagai aktiviti ekstrem dan merbahaya.

Apa pun jangan khuatir, Divers Alert Network rantau Asia Pasifik (DAN) menyediakan kemudahan perlindungan khusus untuk penyelam skuba yang menawarkan perlindungan sehingga US$250,000 (RM805,500.03) untuk rawatan HBOT. Malah, DAN turut melindungi penyelam skuba daripada sebarang kemalangan bukan selaman, pembatalan percutian selam skuba, gangguan percutian selam skuba, kehilangan perlatan selam skuba, kematian dan kecacatan akibat selam skuba.

Menariknya, perlindungan aktiviti selam skuba melalui DAN ini hanya memerlukan penyelam membayar sekitar RM700 setahun (hanya RM80 sebulan) dan penyelam skuba akan dilindungi daripada sebarang kemalangan selam skuba. Selain itu DAN turut menawarkan faedah percutian dan peralatan selam skuba dengan harga menarik kepada ahlinya.

Sebarang maklumat lanjut dan permohonan yang akan diproses dalam tempoh 24 jam sila layari www.divetenggara.my/dan.html atau e-mel info@divetengara.com.

Thursday, July 22, 2010

Kakitangan Awam Perlu Faham Kepentingan Inovasi

ADA sebab kenapa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kakitangan awam perlu faham kepentingan inovasi. Kenyataan beliau mendapat liputan utama akhbar-akhbar tempatan semalam. Beliau menegaskan bahawa sektor awam tidak boleh mempunyai Napoleon Kecil yang tidak memahami inovasi.

Dalam sejarah Perancis, Napoleon terkenal sebagai pakar strategi perang sehingga berjaya menakluk banyak negara. Namun, keegoan dan nafsu untuk menjadi 'orang besar' menyebabkan Perancis dan negara-negara yang ditakluknya musnah.

Mengekang ego dan nafsu segelintir kakitangan awam yang 'gila kuasa' sehingga gagal memahami kepentingan inovasi dalam sektor awam adalah satu perkara yang perlu diberi perhatian serius.

Ia tidak boleh dipandang ringan dan segala perlakuan ke arah itu perlu dibanteras sejak dari awal lagi agar tidak menjadi barah, apatah lagi jika ia melibatkan soal kepentingan rakyat. Orang yang 'gila kuasa' banyak menjadi penyebab keruntuhan kepercayaan, kecemerlangan dan kejayaan yang telah dicapai.

Dalam suasana politik dan ekonomi sekarang, tentulah setiap kakitangan awam di semua peringkat termasuk pembuat dasar perlu mahir dalam menguasai inovasi. Percayalah, tanpa inovasi tidak akan ada sesuatu yang baru dapat dicipta. Proses mencipta memerlukan kreativiti dan dengan itu, setiap individu dalam sektor awam perlu menjadi seorang yang berinovasi dalam menggerakkan setiap unit atau jabatan masing-masing.

Mungkin ramai tertanya-tanya kenapa soal inovasi dibangkitkan sekarang? Jika kita menyelak lembaran Kamus Dewan, perkataan inovasi merujuk kepada sesuatu yang baru diperkenalkan seperti kaedah, sistem, adat dan lain-lain. Elemen penting yang dikaitkan dengan inovasi adalah kreativiti.

Justeru, memang tepat masanya Najib membangkitkan perkara itu sekarang kerana ia menunjukkan betapa seriusnya kerajaan mahu setiap rakyat meningkatkan kreativiti dalam membantu negara memacu ekonomi menuju sebuah negara berpendapatan tinggi.
Kenapa ia penting? Ia kerana tanpa inovasi maka kaedah, cara dan amalan yang ada dalam sektor awam sekarang akan kekal tanpa sebarang kemajuan.
Tidak ada kemajuan bermakna tidak akan ada sesuatu yang baru untuk dicipta dan dibanggakan. Sedangkan reka cipta terbaru dalam apa sahaja bidang amat diperlukan bagi membantu negara mencapai status negara maju.

Misalnya kakitangan sektor awam di jabatan pertanian perlu sentiasa berfikir dan kreatif dalam melahirkan teknologi terbaru untuk memudahkan pekerjaan dalam sektor pertanian sekali gus mencipta sesuatu yang baru yang dapat menjana ekonomi petani dengan lebih baik.
Begitu juga, para pegawai di sektor perikanan atau industri perlu sentiasa berusaha untuk mewujudkan sesuatu yang baru demi membangunkan sektor masing-masing dengan reka cipta teknologi terkini.

Hasil reka cipta itu bukan setakat membantu para pekerja dan golongan yang terlibat di dalam sektor berkenaan, malah dapat menjana ekonomi negara yang lebih kukuh.
Namun begitu, tiada maknanya juga jika sektor awam begitu berinovasi tetapi dalam waktu yang sama, para pegawainya memiliki sifat-sifat Napoleon Kecil.

Dengan memiliki sifat sebegitu, maka segala kejayaan dan kecemerlangan yang dicapai menerusi inovasi akan hancur berkecai bak kaca terhempas ke lantai. Kesannya amat negatif terhadap imej sektor awam itu sendiri. Ini kerana sifat-sifat yang dimiliki oleh Napoleon Kecil akan menyebabkan semua peraturan yang menyokong persekitaran sektor awam termasuk inovasi akan runtuh menyembah bumi.

Sia-sia sahaja segala usaha yang dilakukan. Justeru, setiap kakitangan kerajaan perlu meningkatkan kefahaman terhadap inovasi bagi mewujudkan kerangka kerja, peraturan dan dasar yang dapat menyokong inovasi dan tidak membantut perkembangannya. Lakukan sekarang!

Pendidikan Alternatif Di Britian.

Oleh MOHD. MAHZAN AWANG

DALAM beberapa aspek, sistem pendidikan di Britain menjadi rujukan banyak negara, termasuk Malaysia. Britain yang dianggotai empat wilayah utama iaitu England, Scotland, Wales dan Ireland Utara mempunyai kelainan dalam polisi serta sistem pendidikan.

Umpamanya, polisi dan amalan pendidikan di rumah (home education) berbeza di wilayah tersebut. Pendidikan di rumah merujuk kepada kanak-kanak yang tidak mengikuti sekolah biasa. Menurut undang-undang di England, pendidikan adalah wajib tetapi bukannya persekolahan. Undang-undang itu memisahkan konsep pendidikan dan persekolahan. Justeru, 'persekolahan di rumah' mula mendapat tempat dalam kalangan ibu bapa. Ia kini menjadi pendidikan alternatif di Britain.

Dianggarkan sekitar 20,000 kanak-kanak di Wales dan England mengikuti pendidikan cara ini dan dijangka melonjak sehingga angka 40,000 pada masa depan. Di dua wilayah itu, ibu bapa tidak perlu mendapatkan kelulusan untuk mengamalkan pendidikan cara tersebut.

Di Scotland, amalannya agak berbeza kerana hanya pelajar yang telah mengikuti sekolah awam saja boleh mengikuti sekolah di rumah. Ibu bapa di Scotland yang memilih kaedah itu perlu memohon untuk mengeluarkan anak mereka dari sekolah awam terlebih dahulu.

Di England, pihak berkuasa tempatan juga tidak mempunyai kuasa mutlak untuk mengawal serta memantau pendidikan di rumah. Keadaan yang hampir sama berlaku di Scotland, tetapi undang-undang di Scotland membenarkan pihak berkuasa pendidikan tempatan untuk mengeluarkan notis kepada ibu bapa jika timbul kekeliruan dalam soal berkaitan dengan kebajikan kanak-kanak.

Pemantauan oleh pihak berkuasa tempatan hanya dilakukan secara sederhana. Malah, pihak berkuasa tempatan tidak mempunyai hak automatik untuk mengadakan mesyuarat dengan ibu bapa yang memilih konsep itu untuk pendidikan anak-anak mereka.

Ini kerana ibu bapa diberikan kebebasan untuk mendidik anak-anak tanpa terikat kepada mana-mana kurikulum. Ibu bapa juga tidak perlu mempunyai sijil dan tauliah untuk mendidik anak-anak mereka. Pengisian pendidikan di rumah adalah berbeza, namun wujud kecenderungan ibu bapa untuk memberikan pendidikan agama kepada anak-anak. Justeru, terdapat juga sekolah di rumah yang diusahakan oleh tutor-tutor tertentu dengan sokongan komuniti setempat.

Di Amerika Syarikat, konsep ini turut diamalkan tetapi ia berbeza mengikut negeri. Namun, konsep ini ditolak di Jerman kerana bertentangan dengan undang-undang negara tersebut.
Biarpun para pelajar yang ingin mengambil peperiksaan kebangsaan boleh mendaftarkan diri sebagai pelajar persendirian, namun ia memberi masalah kepada pelajar. Ini kerana kebanyakan sekolah kerajaan tidak sanggup menerima pelajar persendirian.

Bagi pelajar yang tidak menduduki peperiksaan kebangsaan, cabaran lain yang ditempuhi adalah kesukaran untuk melanjutkan pengajian. Mereka akan ditemu duga dan ada juga terpaksa menduduki ujian celik huruf (literacy) dan celik angka (numeracy).

Keterbukaan konsep pendidikan di Britain memberitahu kita bahawa pendidikan adalah usaha holistik yang mempunyai pelbagai dimensi. Di samping ilmu dan kemahiran, adalah penting ditekankan usaha-usaha melahirkan insan berakhlak mulia.

PELAJAR ijazah doktor falsafah

Universiti Dundee, United Kingdom

Sunday, July 18, 2010

Pujaan Hati

video

Aku memang minat sangat dengan lagu ni...lirik & senikata terlalu sentimental. Lagipun jika didengar, terasa jiwa ini tenang...luv it!!!

Friday, July 9, 2010

Utusan Malaysia Online - Rencana

RMK-10: Membangun modal insan cemerlang


SEPULUH idea utama telah dirangka dalam Strategi Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), untuk memacu pembangunan negara mencapai Wawasan 2020. Salah satu daripada idea tersebut yang diberi tumpuan ialah memupuk, menarik dan mengekalkan modal insan cemerlang.


Modal insan cemerlang dalam konteks pengurusan organisasi Islam merujuk kepada pembangunan diri pekerja dalam menyemai nilai dan ciri-ciri yang baik dari segi akhlak, etika, perwatakan, pengetahuan dan berkemahiran tinggi. Ia penting sebagai tenaga penggerak organisasi ke arah negara maju dan berpendapatan tinggi.


Sehubungan itu, pelaburan dalam modal insan perlu diberi keutamaan organisasi dalam membentuk pekerja yang mempunyai nilai yang boleh diteladani. Melalui kerangka modal insan, ia harus dijana dengan baik sejak peringkat awal lagi kerana di tangan mereka inilah setiap langkah dan hala tuju digagaskan dan perancangan dilaksanakan.
Berasaskan kepentingan modal insan ini, maka Islam memberikan penekanan yang lebih utama berbanding dengan pembangunan dari aspek fizikal.
Alasan ini begitu jelas, bahawa insan yang terbina akal, minda dan jiwanya akan membina pembangunan fizikal yang menepati kehendak syariat-Nya. Apabila pembinaan sahsiah insan tersebut dibangunkan mengikut syariat-Nya, maka segala tindak-tanduknya tidak sesekali melanggar perintah Allah SWT.


Di situ akan lahirlah insan yang bertanggungjawab dan amanah dalam melaksanakan tugas yang penting dalam organisasi. Individu yang bertanggungjawab dan amanah seringkali dikaitkan dengan definisi al-Quran sebagai mereka yang mempunyai akal fikiran yang sempurna (ulul al-Bab) iaitu seseorang yang mengerti nilai kehidupan dan memeliharanya dengan sempurna baik dalam diri, keluarga, organisasi, masyarakat dan negara.


Begitu juga dengan pandangan Ibnu Khaldun yang turut menegaskan bahawa pembinaan sesebuah tamadun amat bergantung kepada manusia sebagai aset terpenting kerana mereka mempunyai kemampuan berfikir, menentu, memilih dan mempelajari sesuatu untuk tujuan hidup yang bertamadun.
Justeru, menyedari diri pekerja sebagai aset dan tenaga penggerak utama organisasi maka mereka perlu menggalas amanah serta tanggungjawab untuk melaksanakan tugas dengan penuh iltizam, minat dan kesungguhan, mengutamakan kepentingan majikan serta organisasi berbanding dengan kepentingan diri, sentiasa berusaha memastikan majikan dan organisasi tempat bekerja mencapai matlamat yang disasarkan dengan jayanya.
Islam menentang keras budaya malas, ponteng kerja, cuai dan juga sikap sambil lewa dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan. Sikap ini akan menyebabkan sesebuah organisasi gagal dan mundur.


Oleh itu, beberapa langkah dalam memberi nilai tambah dari segi peningkatan ilmu pengetahuan, memotivasikan pekerja, melihat contoh dan teladan yang baik, di samping semangat dan roh pekerjaan sebagai satu ibadat perlu dijadikan misi dalam menjayakan modal insan terbaik dalam RMK-10.
Memandangkan kepentingan ilmu pengetahuan sebagai asas nilai tambah dalam pembangunan insan dalam diri pekerja, maka di sini peranan majikan amat penting untuk memupuk, memberi semangat dan dorongan kepada pekerja untuk terus menimba ilmu bagi melahirkan individu yang berjaya, di samping dapat bertindak sebagai pekerja yang beradab dan berdisiplin dalam organisasi masing-masing.


Dalam Laporan Model Baru Ekonomi (MBE), menyatakan pada tahun 2007, hanya 80 peratus daripada tenaga kerja Malaysia mendapat pendidikan setakat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Menyedari hal ini, majikan perlu menggalakkan tenaga kerja untuk terus meningkatkan kelayakan dan keupayaan ke tahap yang lebih tinggi melalui pelbagai program dan latihan kemahiran.


Sebagai contoh, Bank Negara Malaysia begitu komited dalam menggalakkan pembangunan para pekerjanya. Melalui institusi sokongan seperti IBFIM dan INCEIF, tumpuan latihan, pendidikan dan penyelidikan diberi kepada pekerjanya untuk terus meningkatkan pengetahuan dan juga kemahiran.
Dengan ilmu dan kemahiran yang dimiliki kelak, pekerja akan dapat melaksanakan tugas dengan lebih berkesan dan bersedia menyahut cabaran besar tanpa rasa gentar.
Selain itu, melalui seminar, ceramah, kursus, bengkel dan juga pelbagai bentuk latihan yang diusahakan oleh majikan kepada golongan pekerja, secara tidak langsung dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan di samping berupaya mengesan kelemahan, mengenal pasti masalah serta mencari penyelesaiannya dengan penuh bijaksana.
Tanpa pengayaan ilmu, proses untuk pembangunan insan dan kemajuan negara amat sukar untuk dicapai, malah akan memberi kesan terhadap perancangan pembangunan negara yang telah disusun.


Sesuai dengan firman Allah SWT di dalam surah Al-Mujadalah ayat 11 yang bermaksud; "... Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah maha mendalam pengetahuan-Nya tentang apa yang kamu lakukan".


Menyedari hal ini dalam meningkatkan modal insan di kalangan pekerja, maka inisiatif yang ditawarkan oleh mana-mana organisasi untuk meningkatkan ilmu pengetahuan perlulah direbut oleh pekerja.


Namun, perlu diingat apabila pekerja tersebut dapat menyambung pelajarannya ke peringkat yang lebih tinggi secara Pengajian Jarak Jauh (PJJ) misalnya, pembahagian masa antara tugas di pejabat dan masa mengulangkaji perlu diselaraskan dengan baik agar tugasan yang diberikan tidak menjejaskan prestasi organisasi.
Dengan langkah-langkah dan usaha yang diambil oleh organisasi, moga-moga dapat mengilap kepakaran yang ada, dapat meningkatkan pembinaan jati diri modal insan di kalangan pekerja dan dapat mencegah aliran keluar golongan bijaksana (International Brain Drain).
Justeru, menjadi harapan organisasi agar pengurusan pembangunan modal insan dapat digilap kerana ia merupakan elemen penting bagi memastikan organisasi terus berdaya saing dan dapat mentransformasikan negara mencapai status berpendapatan tinggi.


Penulis ialah Pegawai Penyelidik Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Agih secara adil – Tun M

KUALA LUMPUR 8 Julai – Pembahagian kekayaan negara tidak boleh dibuat secara sama rata untuk semua tetapi perlu dilakukan secara adil mengikut tahap sosioekonomi sesuatu kaum.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, jika kekayaan negara dibahagikan secara sama rata tanpa mengikut latar belakang sosioekonomi, mereka yang ketinggalan tidak mungkin dapat mengejar golongan yang berada di hadapan.

Menurutnya, tujuan utama pembahagian secara adil adalah supaya pendapatan rakyat daripada setiap kaum disamakan dan jurang perbezaan antara yang kaya dan miskin tidak begitu ketara.
“Permintaan supaya tumpuan lebih diberikan kepada golongan bumiputera bukanlah satu perjuangan bersifat rasis tetapi bagi mencapai pembahagian kekayaan negara secara adil.
“Malangnya, kumpulan bumiputera paling ramai ketinggalan berbanding kaum lain, sebab itu tumpuan lebih perlu diberikan kepada mereka,” katanya pada Forum Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) Kita, Siri Ketiga: Kepentingan Bumiputera Dalam RMK-10 yang disiarkan oleh RTM di sini, malam ini.

Turut hadir Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim; Bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim; Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali serta kira-kira 500 penonton pelbagai kaum.
Pada penghujung forum tersebut, Dr. Mahathir turut dikejutkan dengan acara memotong pulut kuning sempena hari lahirnya ke-85.

Dr. Mahathir menegaskan, tidak elok jika permintaan bumiputera untuk mendapatkan cuma 30 peratus kekayaan negara dipersoalkan oleh mana-mana pihak memandangkan kaum tersebut mewakili kira-kira 60 peratus populasi rakyat Malaysia.

Usain Bolt wins 200 meter sprint

Go Jamaica Go.....

Veronica Campbell-Brown

Queen of sprint.....nice run!!!!

Veronica Campbell Brown wins 200m at the Adidas Grand Prix 2010

Teringat masa sekolah dulu.....inilah acara kegemarana aku!!!

Sunday, June 20, 2010

poTRet kEluarGa Aku...

Barisan Hadapan (dari kanan): Raymond, Gloria & Watson
Barisan Tengah (dari kanan): Ranti Awel & Menjang Niah
Berdiri di Belakang: Gerald Rahman
Gambar ini diambil di sebuah studio di bandar Sri Aman, Sarawak pada bulan Disember 2009. Potret kenangan sebuah keluarga yang sederhana....May God bless our family!!!

Hari Bapa & Hari Ibu...


Siapa diaorang ni?? Apa kaitan gambar ni dengan blog sulusigat? Mungkin ini adalah soalan yang mungkin ditanya kepada siapa yang menjadi pengikut blog ini. Tapi itu sebenarnya bukanlah rahsia sangat. Kedua - dua orang yang ada dalam gambar tersebut (berbaju merah) adalah kedua orang tua penulis blog ini.
Mesti juga ada yang betanya, "apa kene mengena gambar tu disiar dalam blog ni??" Aku akan jawab "ada aku kesah??"...Hahahaaa orang sibuk sebut pasal Hari Bapa pada hari ini. Aku sebenarnya tidak pernah menyambut Hari Ibu mahupun Hari Bapa sepanjang hidup aku bergelar anak..Pada pendapat aku, kenapa perlu diwujudkan Hari Ibu atau Hari Bapa?? Mana pulak Hari Anak, Hari Nenek, Hari Datuk, Hari Tidur, Hari Menyumpit, Hari Memburu, Hari Terjun Dari Tempat Tinggi, Hari Telefon??? Pening la nak mengingat masa, ketika, waktu dan hari semua Hari Hari ni. Baik pergi membeli belah kat Pasaraya Hari Hari...
Tapi aku tidak menyangkal kepada sesiapa yang hendak menyambut Hari Istimewa tersebut. Aku akan cuma mengingati hari yang bersejarah dan penuh bermkna seperti Hari Jadi (aku sendiri sudah tentulah), Hari Kemerdekaan (sudah tentunya berbeza diantara Tanah Semenanjung dengan Sabah & Sarawak) dan Hari lain yang membawa penuh pengertian dalam hidup aku sendiri.
Berbalik kepada tajuk penulisan pada kali ini, sebenarnya aku amat menghormati kedua - dua orang yang beraju merah seperti dalam gambar di atas. Merekalah yang telah melahirkan aku (serta adik beradik yang lain) ke dunia ini. Sejak dari kecil lagi, mereka telah bersusah payah mengajar, membesar, mendidik dan memberi pandu hala tuju kepada subuah kehidupan yang sebenar dalam dunia yang nyata ini. Sebab itulah aku tidak pernah menyambut Hari Ibu mahupun Hari Bapa kerana pengorbanan mereka memang sentiasa mengiringi aku dalam meniti kehidupan di dunia nyata ini setiap detik dan setiap waktu. Hari Ibu dan Hari Bapa bagi aku adalah setiap hari...
Bayangkan, aku sekarang berada di Tanah Malaya sedangkan kedua orang tua aku berada di Tanah Borneo..bermakna Hari Bapa @ Hari Ibu itu akan berlalu sepertu hari - hari yang biasa bagi aku. Melainkan jika aku bercuti balik ke kampung halaman (kebiasaannya pada hujung tahun aka Christmas Day), bermakna masa itulah aku akan berjumpa dengan mereka dan adik beradik aku yang lain. Pada masa itulah kami sekeluarga akan berkumpul bersama - sama (dengan sanak saudara yang lain). Pada hari tersebutlah Hari Ibu & Hari Bapa disambut bersama...
Walaubagaimanapun, itu hanyalah bagi pendapat aku sahaja. Ada aku kesah???

akTiViti mASa LaPanG...

Dulu aku tidak banyak meluangkan masa lapang aku. Cukuplah setakat duduk di rumah sambil melayan perasaan dan surf internet. Tapi sejak akhir - akhir ini, aku lbih banyak meluangkan masa lapang dengan membuat aktiviti riadah........

Seronok juga dapat menunggang kuda ni....bila lagi kalau tak dari sekarang kan??? Tapi nak menunggang kuda ni kena ada kemahiran. Semasa menunggang kuda ni, jurulatih ada mengajar bagaimana hendak mengendalikan kuda tersebut. Em untuk peringatan, berat badan yang rngan tidak sesuai untuk menunggang kuda erk.....













Thursday, April 29, 2010

Tonggakan Kedua Rukun Negara Perlu Disuburkan..

KEBELAKANGAN ini timbul berbagai tindakan yang dilihat seperti langsung tidak menghormati institusi Raja-Raja Melayu. Ada antara tindakan itu bukan sahaja dianggap tidak menghormati undang-undang, malah ada yang sanggup mencemarkan institusi raja melalui perbuatan, misalnya mengadakan demonstrasi di hadapan Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Perak atau melalui persidangan Dewan Undangan Negeri. Perlu difahami bahawa Raja-Raja Melayu adalah simbol dan keagungan serta kedaulatan negara ini.

Jika dilihat kembali semasa proses kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Hulu Selangor baru-baru ini, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah bertitah mengingatkan semua pegawai masjid dan jawatankuasa kariah masjid di Selangor supaya memastikan masjid tidak digunakan sebagai gelanggang politik.

Tetapi yang terjadi sebaliknya pula. Pihak pembangkang mengambil sikap tidak endah titah Sultan Selangor. Menurut laporan akhbar-akhbar utama, Menteri Besar Kelantan yang turut berkempen di Hulu Selangor mengatakan larangan menggunakan masjid dan surau untuk berpolitik sebagai karut dan ia adalah hasil peninggalan penjajah. Selanjutnya beliau dilaporkan sebagai berkata politik boleh disebut atau dibincang di mana-mana. Azan yang dilaungkan bilal adalah suatu politik kerana memanggil orang ramai mengerjakan solat di masjid. Selanjutnya beliau berkata, Nabi Muhammad SAW sendiri tidak mengasingkan antara agama dan politik.

Jika diteliti, titah Sultan Selangor ada baiknya. Larangan berpolitik di masjid dan surau dikhuatiri akan mendatangkan lebih banyak masalah (keburukan) dan kemudaratan berbanding dengan kebaikan terhadap masyarakat. Ini kerana pada masa kini, masyarakat Melayu Islam bukan sahaja berpecah belah, malah sanggup berpuak-puak hanya disebabkan oleh fahaman politik yang berbeza. Tentu kita masih belum lupa, suatu ketika dahulu terdapat isu-isu yang merendahkan martabat Islam seperti sembahyang dua imam dan isu kafir-mengkafir.

Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi menyatakan pendirian beliau yang tidak bersetuju masjid digunakan sebagai lokasi untuk kempen politik. Selanjutnya beliau berkata, sekiranya kempen politik atau untuk apa sahaja aktiviti parti dibenarkan, ia akan menimbulkan masalah dan perpecahan akan lebih teruk berlaku dalam masyarakat.

Terkini berlaku pula di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah apabila dua soalan bertulis yang dikemukakan oleh seorang ahli DUN dari Pas yang bertanya sejauh manakah bidang kuasa Sultan sebagai ketua agama Islam negeri dihormati oleh Kerajaan Pusat dan setakat manakah tahap tidak boleh campur tangan kerajaan negeri dalam pentadbiran hal ehwal agama Islam.

Sepatutnya, soalan-soalan yang berkaitan dengan institusi Raja-Raja Melayu yang menyentuh mana-mana Sultan atau Raja Melayu yang boleh mendatangkan satu polemik pada masa depan dihindarkan daripada dibincangkan di dalam sidang DUN. Pemimpin-pemimpin politik tidak kira sama ada di pihak kerajaan atau pembangkang terutamanya pemimpin-pemimpin Melayu seharusnya menjadi benteng dan pembela merangkap 'hulu balang" yang mempertahankan kedaulatan agama Islam dan Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam Negeri seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Tubuh Negeri.

Rakyat negara ini pada semua peringkat umur dan bangsa sewajarnya tidak lupa dan maklum dengan tonggak kedua Rukun Negara iaitu 'Kesetiaan kepada Raja dan Negara'. Hari ini, rakyat dilihat seolah-olah sudah lupa kepada Rukun Negara.

Usaha-usaha menyemai maksud yang tersirat pada setiap tonggak Rukun Negara harus dibuat dengan kadar segera melalui kempen-kempen di media cetak dan media elektronik supaya setiap rakyat di negara ini dapat menjiwai dan mendalaminya.

Setiap tonggak Rukun Negara yang diamalkan sejak dahulu telah berjaya menjamin kestabilan negara dan keharmonian hubungan kaum. Jangan ada lagi pihak yang cuba mempertikaikan, malah menghina prinsip yang telah diterima dan telah termaktub itu.

NADZIR AWANG AHMAD
Pensyarah Kanan Universiti Teknologi Mara Perlis

Thursday, April 22, 2010

RusAk pENgERinDu.....

hemm...lama dah tak melawat blog sulusigat ni. Setakat ni takde apa - apa yang menarik la. Cuma di sini nak layan lagu Rusak pengerindu by Lydia Ricky.. Suka senikata & melodi lagu ni...layannnnn

Tuesday, April 13, 2010

Pengertian Undang - Undang....

Undang-undang diadakan untuk faedah masyarakat. Dengan perkataan lain, adanya undang-undang dapat menjamin ketertiban masyarakat; ia bererti orang dapat hidup dengan lebih bahagia. Tujuan utama undang-undang bukan untuk menghukum walaupun biasanya bila orang melanggar undang-undang, mereka harus dihukum.

Dalam masyarakat moden sekarang, undang-undang mempunyai pengertian yang semakin kompleks kerana fahaman undangundang memang tidak statik.

Undang-undang di Malaysia sekarang ini berdasarkan undang-undang British yang buat kali pertama dikuatkuasakan waktu pihak British menguasai Pulau Pinang pada tahun 1786. Kemudian dengan beransur-ansur sistem itu diperkenalkan Semenanjung Tanah Melayu, di antara tahun 1874 bila Perjanjian Pangkor ditandatangani di Perak dengan tahun 1919 bila kerajaan Terengganu menerima seorang Penasihat British. Terengganu memang kerajaan yang terakhir di Semenanjung Tanah Melayu yang terpaksa membenarkan pihak British campur tangan dalam sistem pentadbirannya.

Perlu dijelaskan di sini bahawa sehingga Perang Dunia Kedua, pihak Britain tidak menjajah kerajaan Melayu; ia hanya menjajah Negeri-negeri Selat yang sejak 1867 secara rasmi disebutkan sebagai 'Tanah Jajahan Mahkota British' pada hal kerajaan-kerajaan Melayu di Semenanjung Tanah Melayu (jumlahnya sembilan sejak 1895) mempunyai status 'Negeri-negeri Melayu Naungan'. Orang yang menjadi Gabenor Negeri-negeri Selat menjadi Pesuruhjaya Tinggi British kepada Negeri-negeri Melayu Naungan.

Sistem pentadbiran dan pemerintahan British memang berbeza dengan apa yang sudah lama wujud di kerajaan-kerajaan Melayu tradisional. Sistem British mengutamakan 'kedaulatan undang-undang (bertulis)'. Menurut tradisi di Barat secara umum, sistem pentadbiran terbahagi kepada tiga bahagian: (1) yang meluluskan undang-undang (Perundangan), (2) yang melaksanakan undang-undang (Eksekutif) dan, (3) yang mentafsirkan undang-undang (Kehakiman). Itu disifatkan sebagai 'pengasingan kuasa' - peranan ketiga-tiga tidak sepatutnya bertindih.

Menurut sistem itu juga, bila seseorang individu ditahan dan dituduh melanggar undang-undang misalnya oleh pihak polis, dia belum lagi boleh dikatakan bersalah atau tidak bersalah. Itu juga bererti yang dituduh semestinya diberi peluang untuk mempertahankan diri, biasanya melalui seorang peguam. Seterusnya, kalau dia didapati bersalah oleh mahkamah rendah, dia berhak merayu kepada mahkmah yang lebih tinggi.

Dalam setiap masyarakat yang berpegang kepada konsep 'kedaulatan undang-undang', prosedur untuk melakukan sesuatu mengikut undang-undang sememangnya dinyatakan dan pihak eksekutif tidak boleh mengambil tindakan dengan sewenang-wenang kerana ia jug perlu patuh kepada undang-undang.

Konsep 'kedaulatan undang-undang' tidak selalunya jelas kepada orang ramai di Malaysia, terutamanya mereka yang kurang terdedah kepada masyarakat Barat. Dalam sistem pendidikan, ia tidak diberi keutamaan. Oleh yang demikian prosedur amatlah penting untuk menjamin supaya pelaksanaan undang-undang atau pun peraturan akan berjalan dengan licin dan saksama kerana hanya dengan wujudnya keadaan seperti itu barulah huru-hara dapat dielakkan. Keadaan di mana setiap orang mempunyai kuasa yang tersendiri dan tiada orang yang terpaksa patuh kepada pihak yang tertentu sudah pasti akan menimbulkan keadaan kucar-kacir dan akibatnya kepentingan dan kebahagian setiap orang dalam masyarakat akan terjejas.

Perlu ditegaskan juga, konsep 'kedaulatan undang-undang' bukan bererti pihak yang menguatkuasakan atau mentafsirkan undang-undang tidak perlu menggunakan budi bicara. Manusia bukan jentera sama ada dia seorang polis atau pun hakim. Walaupun kelonggaran yang ada padanya berbeza-beza - ia bergantung kepada keadaan - sebagai manusia yang mempunyai akal, seseorang itu seharusnya sentiasa menimbangkan tindakan yang akan diambilnya dengan teliti dan seboleh-bolehnya tanpa emosi.

Undang-undang wujud untuk faedah orang ramai. Tetapi ada kalanya undang-undang yang wujud boleh mengganggu orang ramai. Polis yang bersembunyi untuk memerangkap pemandu kereta dengan tidak membezakan di antara mereka yang membuat kesilapan tidak sengaja dengan mereka yang memandu dengan cara yang bukan hanya berbahaya tetapi tidak bersopan adalah pegawai yang tidak mengutamakan keselesaan majoriti pemandu terutamanya polis yang menegaskan bahawa mereka "hanya menjalankan arahan".

Polis yang menurut arahan pun sepatutnya berfikir sama ada tindakannya akan menolong atau mengganggu orang ramai. Dalam keadaan tertentu mungkin amaran sudah memadai. Bukan semua orang yang melanggar undang-undang adalah penjenayah. Kadang-kadang mereka hanya cuai; kadang-kadang mereka memang kurang jelas tentang undang-undang walaupun secara umum, kejahilan tentang undang-undang tidak dapat diterima sebagai alasan. Tetapi di Malaysia memang ramai tidak diberi pendidikan yang cukup sempurna di sekolah.

Tidak dapat dinafikan tugas seorang polis sangatlah berat. Bagaimana pun ia seharusnya meyakinkan orang ramai bukan mengugut mereka. Maksudnya polis perlu sentiasa memberi penjelasan tentang undang-undang dengan cara yang rasional, bukan hanya dengan memberi jawapan: "Saya menurut perintah." Kalau polis sendiri kurang jelas tentang kebijaksanaan undang-undang yang perlu dikuatkuasakan, tindakan yang diambilnya sudah tentu tidak membawa makna kepadanya sendirinya apa lagi kepada orang yang kononnya sudah melanggar undang-undang.

Orang Timur telah banyak meminjam institusi Barat tetapi fahaman orang Timur di peringkat akar umbi perihal institusi-institusi itu tidaklah mendalam kerana tidak ramai orang Timur yang terdedah kepada budaya Barat. Tambahan pula, institusi-institusi sosial Barat, begitu juga undang-undang Barat, sudah banyak mengalami perubahan sejak satu atau dua abad kebelakangan ini. Misalnya, di England sendiri, suatu undang-undang yang telah dipinda untuk menyesuaikannya dengan perubahan persepsi masyarakat ialah hukuman terhdap pencurian.

Lebih kurang 150 tahun dahulu, sesiapa yang mencuri di England akan digantung sampai mati. Sekarang mencuri boleh menjadi jenayah yang agak ringan. Mereka yang mencuri untuk memberi makanan kepada kanak-kanaknya yang menghadapi kebuluran tidak mungkin akan dihukum oleh mahkamah.

Ternyata niat sangat penting. Seseorang yang melanggar undang-undang tanpa niat yang jahat mungkin akan diampun tetapi sesiapa yang melanggar undang-undang dengan niat untuk menguntungkan diri sendiri, di samping itu membawa kesedihan kepada orang lain pasti dihukum. Tetapi individu tidak dibenarkan bertindak sendiri untuk menghukum seseorang penjenayah. Seseorang itu boleh membunuh kalau nyawanya dalam keadaan bahaya apabila dia diserang oleh seorang perompak.

Undang-undang yang dikuatkuasakan tanpa budi bicara boleh dianggap kejam kerana ia lebih menganiaya daripada memberi manfaat kerana biasanya undang-undang diluluskan berasaskan andaian bahawa ia akan menolong mewujudkan ketertiban dan keselamatan dalam masyarakat. Tetapi sejauh mana ia berkesan bergantung kepada mereka yang menguakuasakan dan mentafsirkan undang-undang.

Akhir-akhir ini Malaysia juga telah mengambil berat tentang hak asasi kemanusiaan sehingga telah ditubuhkan sebuah Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) lebih kurang 10 tahun dahulu. Tetapi kewibawaan yang diserahkan kepada Suhakam adalah terbatas. Tugas utamanya adalah untuk memantau dan membuat laporan bukan untuk bertindak.

Masyarakat umum di Malaysia tidak dididik agar mereka benar-benar faham bahawa, walau pun setiap orang dikatakan mempunyai hak asasi kemanusiaan, itu bukan bererti mereka boleh bertindak dengan sesuka hati. Pelaksanaan hak perlu disertai dengan tanggungjawab. Kerana manusia hidup dalam masyarakat, tindakan setiap orang boleh memberi kesan kepada orang lain maka dengan melaksanakan hak diri sendiri, seseorang individu seharusnya sentiasa menjamin agar dia tidak melanggar hak asasi orang lain.

Suatu kemusykilan lagi yang mulai timbul sekarang ialah kuasa yang dipegang oleh pihak eksekutif. Kadang kala ia terkeluar daripada tugas yang dihadkan kepada mereka, iaitu mereka bukan hanya menjalankan tugas sesudah bahagian perundangan meluluskan undang-undang yang berkenaan malah kadang-kadang mereka juga menentukan hukuman dan bukan badan kehakiman.

Masyarakat Malaysia memang perlu dididik dengan lebih sempurna terutama sekali golongan muda. Kerana generasi ibu bapa sekarang bukanlah mereka yang telah diberi pendidikan yang lebih bulat maka sikap mereka tentang anak-anak sendiri bukan terpengaruh oleh keprihatian kepada masyarakat dan negara tetapi oleh agenda peribadi. Maksudnya pengorbanan untuk faedah masyarakat tidak dititikberatkan sama ada di rumah atau di sekolah. Kerana itu penguatkuasaan undang-undang pun dari semasa ke semasa menjadi masalah kerana keadilan tidak kelihatan jelas bila tindakan diambil oleh sama ada badan eksekutif atau kehakiman.

Apa yang ternyata tidak diutamakan oleh mereka yang menjalankan tugas sama ada di sektor awam atau swasta ialah integriti. Undang-undang yang bagaimana sempurna pun tidak akan membawa kebahagian kepada masyarakat kalau mereka yang diberi tanggungjawab menguatkuasakannya tidak menjalankan tugas dengan penuh kesedaran bahawa tindakan mereka dalam jangka masa panjang akan menstabilkan atau menghapuskan masyarakat.

Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim Jabatan Sejarah Universiti Malaya

Monday, April 12, 2010

HamBA di RumaH sEdiRi....

Cerita kali ini bukan mengenai bercinta dengan isteri orang atau sebaliknya tetapi keluhan seorang ibu tentang nasib yang dikatakannya tidak sebaik nasib ibu-ibu lain. Ada kaum wanita menempuh kepayahan hidup di awal remaja dan berubah lebih baik setelah bekerja dan berumah tangga. Ada pula yang susah ketika awal perkahwinan dan bahagia akhirnya setelah anak semakin besar. Ada juga susah di penghujung hayat. Inilah yang menyedihkan.
''Nasib saya tidak seperti ibu-ibu di atas, boleh dikatakan hidup saya susah, tertekan jiwa, hati dan perasaan sejak saya remaja hinggalahsetelah bercucu sekarang. ''Mungkin saya salah seorang ibu malang di dunia ini, namun saya taklah kesal. Ini kehendak Allah, saya reda tetapi saya kesal sikap anak menantu yang membuatkan hati saya hancur seperti kaca terhempas ke batu,'' demikian cerita Puan Hamizah dalam surat pendek yang dihantarkannya dan ketika kami berbual petang Isnin lalu.
Sebenarnya sudah beberapa kali kami berbual, tetapi terputus-putus, kerana gangguan cucu menangis dan beliau takut bercakap terlalu lama ditelefon bimbang anak menantu tidak dapat menghubunginya kerana telefon sedang digunakan.. Jadi kami berbual kira-kira enam minit setiap panggilan. Hinggalah saya faham perasaan hatinya yang terluka selama ini.
''Dah lama sangat saya nak luahkan isi hati saya ini, tetapi tak ada orang yang boleh saya percayai, lagipun kehidupan saya yang terkurung tidak mengizinkan saya berjumpa dengan ramai orang. Nak cakap dengan jiran takut anak terasa malu. Jadi saya simpan semuanya dalam hati.
''Tetapi apa pun kesimpulan masalah saya ini semuanya berpunca kerana kemiskinan dan kesusahan hidup saya. Kalau hidup kita miskin, anak menantu pun tak suka, malah menganggap kita menyusahkan hidup mereka sahaja. Itulah nasib saya.
''Saya ibu tunggal, diceraikan kerana suami nak kahwin lagi, bakal isteri barunya tak mahu bermadu, jadi tinggallah saya bersama empat orang anak yang masih sekolah rendah dan dua menengah. ''Kerana anak pertama dan kedua perempuan agak pandai sikit dapatlah dia belajar ke sekolah menengah sains berasrama. Walaupun duduk asrama saya terpaksa hantar duit sebab belanja mereka agak tinggi, macam-macam nak dibeli. ''Saya bekerja keras untuk mencukupkan belanja mereka di samping dua lagi yang bersekolah rendah. Ayah mereka setelah menceraikan saya, nafkah anak-anak tak diberi. Nak jenguk anak pun takut isteri baru marah. "Puas saya pergi pejabat dan turun naik mahkamah syariah tapi gagal dapatkan nafkah. Buat habis duit tambang, terpaksa cuti. Akhirnya saya buat keputusan biarlah dia berseronok dengan kehidupan barunya dan jawablah di akhirat nanti."
''Ketika bercerai saya tak ada rumah, menyewa rumah kecil di kawasan dekat KL memang mudah pergi kerja, tapi sewa rumah tinggi. Selain bekerja, saya jual kain potong yang orang hantar minta saya jualkan, paling tidak, dapat juga anak-anak berganti pakaian yang mereka berikan. Biarpun terpakai tetapi masih baru senanglah berpakaian. Kalau besar saya kecilkan."
''Dengan izin Allah anak yang tua sambung belajar buat diploma dua tahun kemudian, yang kedua pula ikut sama. Harapan saya bila mereka bekerja nanti senanglah sikit hidup saya. Sayangnya saya cuma berharap, Allah yang menentukan.
''Tak sampai enam bulan bekerja dia nak kahwin. Tersentak juga rasa hati, cepat sangat anak saya laku. Walaupun saya minta dia tangguhkan dulu, sebab tak berduit buat kenduri, tetapi yang lelaki mendesak. Anak saya Izah terpaksa ikut. ''Kenduri kami ala kadar. Kata Izah, bakal suaminya tak suka buat majlis panggil ramai orang, membazir aja. Saya ikutkan memang pun saya tak berduit lagipun hantarannya tak tinggi cukup buat kenduri saja. Selesai majlis cuma dua malam menantu saya tidur di rumah, mereka terus pindah rumah lain.
''Dua hari lepas pindah, ketika saya sibuk mengira hutang belum selesai, Izah datang ke rumah bersama suaminya, bertanyakan mana set bilik pengantin sebab dia nak bawa ke rumah mereka. Izah tahu saya cuma beli katil dan tilam, almari pakaian dan almari solek pakai yang lama lagipun rumah sewa kami kecil, mana nak muat. Tetapi sebenarnya saya tak mampu nak beli semua benda itu. ''Kerana tak ada set tersebut menantu saya minta beli yang baru. Hutang lagi. Izah tak berani bantah walaupun dia tahu saya tak berduit. Hutang lama tak selesai hutang baru bertambah. Namun dalam hati kecil saya mengharapkan kalau Izah bagi saya RM100 setiap bulan seperti sebelum dia kahwin, mungkin hutang itu boleh saya selesaikan. Tetapi sejak Izah kahwin dia tak beri saya duit langsung. ''Waktu itu memang saya susah, mana nak bayar hutang, tiga orang anak lagi tengah belajar, seorang peringkat akhir pengajiannya, sementara seorang lagi nak ambil SPM, tetapi pada siapa saya nak mengadu, saudara-mara bukan orang kaya, mereka pun duduk kampung harapkan anak-anak. Namun mereka masih bernasib baik daripada saya kerana ada anak-anak yang menolong. Berbanding saya.
''Kerana terdesak saya minta Izah bantu bayarkan duit periksa adiknya, tetapi kata Izah, dia tak ada duit, semua duit gajinya suaminyapegang. Kata Izah, suaminya kata, lepas kahwin dia mesti ikut perintah suami bukan emak lagi, syurga bawah tapak kaki suami. Lagipun dia nak simpan duit beli kereta baru dan rumah. ''Hendak tak nak saya terpaksa tebalkan muka pinjam pada kawan sekerja RM100 janji bayar dua bulan. Ketika Imah habis belajar saya menyimpan hajat mungkin bila dia kerja nanti dia boleh membantu saya. Imah pula lambat dapat kerja, dia terpaksa kerja sementara di kilang, memang dia ada bantu saya cuma beberapa bulan sebelum dapat kerja yang memaksanya pindah duduk nun di selatan. ''Hati saya suka dalam duka. Gembira anak dapat kerja tapi sedih dia terpaksa tinggalkan saya. Di tempat baru dia terpaksa sewa rumah,untuk tiga bulan pertama, memang dia tak kirimkan saya duit. Sebaliknya saya meminjam bagi dia bekalan sedikit duit semasa pindah. Sekali lagi kawan jadi mangsa. Tapi saya bayar balik semuanya walaupun berdikit-dikit. ''Anak kedua pun cepat jodoh, tak sampai setahun bekerja dia kahwin orang sana . Saya buat kenduri kecil, nak panggil ramai orang kita perlu belanja besar. Asalkan mereka selamat kahwin sudah cukup. Ayah mereka datang untuk izinkan nikah. Tak ada satu sen pun dia keluarkan duit belanja. ''Kalau orang lain gembira anak perempuan mereka cepat kahwin tapi orang susah macam saya cuma tangis mengiringi mereka. Sedih dan takut apakah Imah juga ikut jejak kakaknya serahkan semua duit gajinya kepada suami. Kalau saya orang senang memang saya tak harap duit mereka, tetapi susah, merekalah harapan saya. ''Dua orang anak lelaki saya Ismail dan Ishak faham masalah saya. Ismail tolak tawaran buat diploma walaupun dia layak, dia bekerja di kilang, katanya nak tolong saya dan adiknya habiskan belajar sampai tingkatan lima.
''Saya menangis mengenangkan pengorbanannya, namun saya terus memujuk supaya dia terus belajar, biarlah saya susah bekerja dan berhutang, asalkan masa depannya terjamin, tetapi dia menolak, dia terus kerja kilang. Katanya, dia akan sambung belajar kalau ada rezeki. Tapi sampai kini dia masih kerja kilang dengan pendapatan cukup makan saja. Anak keempat saya pun berakhir dengan kerja kilang. ''Saya cukup sedih, tetapi apakan daya saya tidak ada kemampuan untuk mendesak mereka terus belajar kerana saya pun tak berduit. Ayah mereka tak ambil peduli selepas dia dapat empat orang lagi anak dengan isteri baru dan masil kecil-kecil.
''Peristiwa itu berlaku kira-kira 10 tahun lalu, kini badan saya semakin tua, sudah tak berdaya nak bekerja. Untuk menampung hidup, saya jaga anak orang yang dihantar ke rumah saya. Tetapi bila Izah tak ada pembantu, dia suruh saya duduk dengan dia jaga anak-anaknya. Sekarang dah lebih enam tahun. ''Saya rasa saya adalah pembantu rumahnya, tapi tak bergaji, dapat makan dapat tempat tidur. Tapi masalahnya saya dah berusia dekat 50 tahun, badan saya sudah tak kuat lagi. Kerana hidup susah sejak muda, saya memang kelihatan tua. ''Saya fikir bila dia ambil saya tinggal di rumahnya, dapatlah saya ke surau, buat amal ibadah dengan selesa, malangnya sembahyang tarawih pun jarang dapat pergi, di rumah aja menguruskan anak cucu.
''Bila sendirian saya selalu menangis mengenangkan nasib. Dari kecil anak saya besarkan, berhutang keliling pinggang untuk menyekolahkan mereka, tapi bila dah senang suami dia kutip hasil. Kalaulah anak saya menjaga saya, agaknya tak sampai umur saya 65 pasti saya dah mati. Cuma 15 tahun sahaja dia menjaga saya. ''Tetapi kalau dia ada umur dia akan hidup bersama suaminya lebih 42 tahun iaitu sejak 23 tahun umur dia mula bekerja hinggalah 65 tahun. Jadiapalah salahnya dia bantu hidup saya yang susah ini dan tolong anak- anaknya melanjutkan pelajaran. Memang tugas ibu membesarkan anak-anak dan menyekolahkan mereka, dan tak boleh minta pembalasan, itu benar, tetapi saya bukan orang senang, saya susah. ''Apa yang menyedihkan saya ialah hidup dua orang anak lelaki saya sampai bila dia mesti bekerja jadi pekerja kilang. Bukan saya hina pekerja kilang, tetapi mereka pandai, mereka dapat tawaran sambung belajar ke IPTA apa salahnya kakak-kakak mereka menghulurkan bantuan kerana dia tahu saya susah dan ayahnya tak membantu dan tak pernah beri nafkah. Salahkah saya meminta bantuan? ''Mengapa menantu saya terlalu berkira tentang duit dan membuat saya macam hamba abdi? Kalau saya pembantu rumah orang lain tentu dapat imbuhan tetapi duduk di rumah anak sendiri saya benar-benar terhina. Saya perlukan masa sendiri untuk membuat amal ibadah yang banyak saya tinggalkan semasa bekerja dahulu. Tetapi semuanya tersekat kerana menguruskan empat orang cucu pergi sekolah rendah, sekolah agama, tadika dan sebagainya.
''Sudahlah hidup saya susah semasa membesarkan anak-anak, dah tua begini pun saya terpaksa jaga cucu. Saya rasa terhina kerana duduk menumpang di rumah mereka. Kerana saya tidak punya apa-apa, miskin dan tak berharta saya dibuat macam hamba. Nak berbual dengan anak pun terhad, menantu sentiasa mengawasi, apa lagi kalau nak berbual dengan jiran tetangga. ''Saya amat sedih terutama bila besan atau saudara-mara menantu saya datang ke rumah, saya tunggang-langgang di dapur memasak, mereka Cuma berbual dan menunggu hidangan terhidang, saya betul-betul terhina. Lagi sedih bila menantu bising fasal bil elektrik dan air meningkat. "Sabun pencuci cepat habis pun merunsingkan fikirannya. Menantu saya terlalu berkira fasal duit Entah bila penderitaan saya akan berakhir. Saya sentiasa berdoa supaya saya tidak terlantar sakit terlalu lama sebelum mati. Kerana saya tak tahu siapa nak jaga saya nanti,''
Apakah zaman ini masih ada anak-anak seperti ini, "kalau diri tak berduit bukan sahaja dihina orang, anak-anak sendiri pun benci dan tak hormatkan kita. Agaknya mereka terlalu hormatkan suami kerana syurga di bawah tapak kaki suami. Ibu tak berguna lagi."
"Tapi kata seorang teman, suami boleh berganti kalau jodoh dah tiada, tapi ibu itulah satu-satunya di dunia dan akhirat." Entahlah! Tapi sayangilah ibu semasa masih ada, kerana doa ibu membawa berkat.

Tuesday, February 23, 2010

bEBaskaAn diRi Dari teKAnaN....


Jangan biarkan hidup sentiasa diselubungi tekanan. TEKANAN atau stres berpunca daripada sifat semula jadi yang tidak stabil seperti terlalu inginkan kemenangan, bersikap terlalu mementingkan kesempurnaan, suka mendesak, risau keterlaluan, tidak mahu menerima teguran, berprasangka buruk dan berdendam. Bagi menghindarkan diri daripada keadaan ini, kita perlu menanganinya dengan bijak. Jika tidak boleh dihilangkan sepenuhnya, sekurang-kurangnya kita dapat mengawal perasaan tersebut agar tidak terus mengganggu kehidupan seharian.



Cabaran hidup sekarang mendedahkan setiap individu kepada pelbagai bentuk tekanan dan cara menghadapinya banyak bergantung kepada ketahanan diri. Mereka yang berjaya menangani tekanan akan berjaya menguruskan diri dengan baik.Hakikatnya, tekanan adalah perkara lumrah selagi kita bergelar manusia. Ujian yang mendatang sama ada dalam bentuk yang kita suka atau sebaliknya ada kalanya menjadikan seseorang itu lebih kuat. Namun, tidak kurang yang terjebak dalam perkara negatif kerana gagal menangani tekanan seperti bergantung hidup kepada pengaruh dadah, membiarkan diri tidak terurus serta meneruskan hidup dalam tekanan.


Antara punca tekanan ialah sifat terlalu mengharap yang terbaik, tidak dapat menerima teguran orang lain, cemburu dengan kejayaan orang lain, kerja yang membosankan dan pelbagai sebab lagi bergantung kepada bagaimana seseorang itu melihat sesuatu keadaan. Punca tekanan boleh dikenal pasti melalui perubahan emosi seperti cepat marah, mudah menangis dan sentiasa bersedih, kecewa, hampa, mudah mengamuk, prestasi merosot, kekeringan idea, sukar tidur dan hilang selera makan. Di bawah terdapat beberapa kaedah yang boleh mengurangkan atau mengatasi tekanan dalam menghadapi dugaan hidup.



1.Senyum

Kebanyakan kita bila berhadapan dengan masalah pasti akan bermasam muka. Paling tak pun kita akan mengeluh atau mengomel sendirian? Apa kata bila kita hadapi tekanan seperti ini kita senyum dahulu. Bila kita senyum, pasti sedikit tekanan akan reda.Cubalah, pasti merasai kelainan.



2.Bersendirian

Ada sesetengah orang suka bersendirian, memencil diri untuk mencari ketenangan seketika. Renungkan kembali apa yang berlaku dan ambi iktibar dari sudut yang positif setiap perkara yang terjadi itu kemudian perbaiki pada keadaan yang lebih baik.



3.Bertenang

Janganlah serabutkan lagi keadaan yang sedia ada. Tarik nafas dalam-dalam dan hembuskan secara perlahan-lahan. Cuba elakkan diri daripada membuat sebarang keputusan dalam keadaan tertekan. Ini kerana keputusan itu mungkin bersandarkan pada emosi anda semata-mata. Bukan itu sahaja malahan jika tiada perincian yang dibuat dalam keputusan tersebut takut sebarang kemudaratan akan berlaku nanti. Berbuat baiklah pada insan. Cuba kurangkan perbuatan dari menyakiti hati orang di sekeliling.Jadilah insan yang berhati luhur dan pemaaf. Bunyi memang senang tapi bila kita hendak melakukannya mungkin agak sukar. Tapi itulah yang harus anda lakukannya. Hanya dengan cara inilah pasti hati kita akan berlapang dada tekanan yang di hadapi juga akan berkurang.



4.Peluk sesuatu

Anda pasti akan rasa lebih tenang dan damai di dalam hati jika dapat memeluk makhluk lain. Maksud di sini jika anda mempunyai teman baik perempuan sama perempuan anda peluklah dia, dengan cara ini ia dapat meredakan sedikit tekanan atau kemarahan anda.



5.Lavender

Bagi yang suka pada aroma terapi minyak pati lavender amat sesuai sekali untuk meredakan tahap tekanan anda. Ini kerana minyak Lavender dikenali sebagai herba penenang yang boleh mengurangkan tekanan.



6.Kasih sayang

Terapi yang mudah kita dapat melalui kawan-kawan, anak-anak atau pasangan (yang berkahwin), anak saudara, ibu bapa. Kasih sayang daripada mereka adalah sumber kekuatan anda dan sebenarnya anda tidak berseorangan di dunia ini.


7.Tuhan

Ikutilah perintah dan suruhan Tuhan serta tinggalkan perkara yang dilarang. Hayatilah suruhan Tuhan nescaya anda tidak akan rugi walau sesaat. Dekatkan diari terhadap-Nya.



8.Ceria

Janganlah bebankan fikiran dengan semua perkara yang ada di sekeliling anda setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kita hidup di dunia ini hanya untuk sementara jadi, nikmatilah hari ini dengan seadanya.

Monday, February 15, 2010

jALan - JaLan tAhun bAru CiNA.....

Siang tadi merupakan suatu pengalaman yang cukup menggembirakan hati aku. Nak mula camner erk??? Ok....pagi tadi bangun awal, tak seperti biasanya. Pukul 9am dah bangun, kemas bilik tido, basuh pakaian dan mandi. Lepas tu bersarapan dengan "housemate".....Hari ini masih cuti lagi, cuti CNY.....Otak blur takder plan. Just sit alone in my room than chatting & surf internet.

Ada la dalam 15minint camtu...member yang sorang tu panggil kuar dari bilik. Dia cakap jom p beraya kat uma member dia. Aku tanya lagi, uma siapa. Dia cakap uma tauke, Ahau, tempat dia selalu baiki kereta dia. Hemmm.....aku tak bagi jawapan. MAsih blur. Bukan apa, aku ni dahla tugas oncall. Takut gak kalo nak jalan - jalan tu. Nanti tengah syok, ada plak terima panggilan. Pastu dia tanya lagi...."nak p ke tak ni?".....aku diam lagi. Dalam hati aku "aduhsss camner ni??? pergi tak pergi tak pergi tak...". Tersentak aku bila dia tanya lagi....Aku cakap "jomla....".

Kita orang bertiga pergi ke destinasi tauke tu. Kat Sg. Besar Kuala Selangor. Kat maner tempat tu erk??? Aku pun tak tahu. Pernah dengar nama jer, tapi tak pernah pergi pun. Cuma yang pasti kita melalui jalan Sg. Buloh - Kuala Selangor. nak sampai ke tempat tu ambil masa juga. dalam sejam lebih gak...ye la tempat yang tak pernah kita orang pergi. Cuma pernah dengar nama jer. Sepanjang perjalanan dalam cuaca panas tu, terubat gak hati ni dengan pemandangan di kanan dan kirai jalan. Banyak ladang & pokok kelapa sawit. Sampai satu tempat, kalau tak silap area Sekincan, banyak bendang sawah padi. Ada gak nampak banyak pokok nyiru yang melambai - lambai, seakan - akan menanti kedatangan kami bertiga. Heheheeee.....Segar udara. Tak guna "air-cond" beb......Bila dah tiba di Sg. Besar, kita orang pun berhenti sekejap di stesen minyak Petronas, menunggu Ahau tu datang. Sempat gak membeli "jelly kelapa muda". Sedap....nyaman dalam cuaca panas. Aku tambah satu lagi.....heheheeee....Ada la lebih kurang 10minit Ahau tu datang. Opppsssss....dia guna Vios. Ala apa nak hairan, tauke bengkel kereta. Lagipun itu duit dia...peduli apa aku. Hahahaaa.....Dia bawa kita orang pergi makan di sebuah restoran cina. Mualanya aku agak tekejut juga. Kenapa bawa makan kat restoran cina??? kalau aku, tak apa ler. tapi kawan aku yang dua orang tu???? "Gunakan tanpa was - was".......Ahau tu belanja kitaorang makan ikan bawal stim sambal, udang masak cili kering, sayur kailan, taufu goreng telur & ABC buah.....Fulamakkkkkk.....kenyangnyer!!!!! Lepas tu dia ajak pulak p uma dia. Hidang dengan kuih muih dan buah limau. Dah la perut kenyang lagi......takper!!! Nama dah jalan - jalan cari pengalaman.....kena makan!!!!!

Kenal juga dengan family Ahau ni. OOOooooo....begini la rupanya rumah orang Cina dan itulah cara mereka menyambut perayaan CNY. Ala sama juga dengan perayaan yang lain di Malaysia ni pown....Tapi sebelum bersurai dari rumah Ahau tu, atuk dia bagi kita orang angpau!!!! Fuhhhh....lama dah tak dapat angpau ni. Isi dalam tu tak kira ler, banyak ke sikit ker, yang penting aku dapat merasa kehidupan orang Cina di sini. Em.....not. Kehidupan orang cina di sini tidak ubah seperti kampung nelayan. Lepas tu Ahau ni bawa kita orang pergi uma mak mertua dia. Tak jauh dari rumah dia. Tapi kalau jalan kaki tu, berasa la juga. Heheheeeee.....tapi memang kawasan situ cukup menarik. Tiupan angin dari laut memang cukup membelai. Samapi di rumah mertua dia, Ahau ni hidangkan kitaorang dengan air kelapa segar. Ahhhhhh.....lega tekak minum & makan isi kelapa segar. Tapi apa yang menariknya tentang rumah mak mertua Ahau ni, rumah tiu dibina seakan - akan rumah kaum Melayu di tepi laut. Bilik air dan tandas dipisahkan di belakang rumah, rumah pula dibina tinggi daripada tanah.....yela untuk mengelakkan air laut dari masuk ke dalam rumah bila air pasang. lagi kitaorang dapat angpau dari Ahau. Heheheeee........

Tapi apa yang menarik bagi aku semasa jalan - jalan CNY ini ialah, pemandangan penempatan cina di tepi laut. Tak ubah sperti kaum yang lain yang mana menghuni & mencari rezeki di laut. Bot - bot besar adalah suatu keutamaan........rasa ingin sekali lagi datang ke situ....tak puas rasanya........




ok jumpa lagi.......

Sunday, February 14, 2010

Hai.....aDa aKu kiSAh?????

Hemm...rasanya daha lama aku tak menulis dalam blog "sulu sigat" ni. Nak dikatakan sibuk sangat, tak la juga. Nak cakap tak der "modal", ada juga. Enta, malas rasanya kot.....heheheee!!!! Ni pun sebab cuti panjang, empat hari sempena menyambut Tahun Baru Cina. Tapi, aku ni cuti ker????? Ala....kira masa banyak terluang gak. Dalam kerjaya aku ni, tak ada istilah "cuti @ offday" melainkan kita sendiri mengisi borang cuti rehat. Hah...itu tak payah la nak diceritakan. Sendiri yang minta kan?????.....Dalam masa empat hari ini, aku kena buat kerja lebih sikit. Bukan la maksudnya aku mencari kerja lain untuk menambahkan pendapatan sampingan, tetapi aku kena buat dua kerja tambahan yang mana "partner" aku dua orang tu cuti. Aku tak kisah sebenarnya, lagipun apa la sangat kerja tu jika nak dibuat dengan ikhlas pun. Tapi yang aku tak suka apabila menanggung kerja orang lain, ada pula soseh soseh yang bercakap belakang aku. Lantak korang la nak cakap apa. Yang petning kerja tu aku siapkan dan ia tak kacau periuk nasi aku. Yang ruginya korang la beb, air liur banyak keluar, letih mengata & pengalaman dalam kerja pun takder...hahahaaaaaa. Ada aku kisah????