Monday, February 15, 2010

jALan - JaLan tAhun bAru CiNA.....

Siang tadi merupakan suatu pengalaman yang cukup menggembirakan hati aku. Nak mula camner erk??? Ok....pagi tadi bangun awal, tak seperti biasanya. Pukul 9am dah bangun, kemas bilik tido, basuh pakaian dan mandi. Lepas tu bersarapan dengan "housemate".....Hari ini masih cuti lagi, cuti CNY.....Otak blur takder plan. Just sit alone in my room than chatting & surf internet.

Ada la dalam 15minint camtu...member yang sorang tu panggil kuar dari bilik. Dia cakap jom p beraya kat uma member dia. Aku tanya lagi, uma siapa. Dia cakap uma tauke, Ahau, tempat dia selalu baiki kereta dia. Hemmm.....aku tak bagi jawapan. MAsih blur. Bukan apa, aku ni dahla tugas oncall. Takut gak kalo nak jalan - jalan tu. Nanti tengah syok, ada plak terima panggilan. Pastu dia tanya lagi...."nak p ke tak ni?".....aku diam lagi. Dalam hati aku "aduhsss camner ni??? pergi tak pergi tak pergi tak...". Tersentak aku bila dia tanya lagi....Aku cakap "jomla....".

Kita orang bertiga pergi ke destinasi tauke tu. Kat Sg. Besar Kuala Selangor. Kat maner tempat tu erk??? Aku pun tak tahu. Pernah dengar nama jer, tapi tak pernah pergi pun. Cuma yang pasti kita melalui jalan Sg. Buloh - Kuala Selangor. nak sampai ke tempat tu ambil masa juga. dalam sejam lebih gak...ye la tempat yang tak pernah kita orang pergi. Cuma pernah dengar nama jer. Sepanjang perjalanan dalam cuaca panas tu, terubat gak hati ni dengan pemandangan di kanan dan kirai jalan. Banyak ladang & pokok kelapa sawit. Sampai satu tempat, kalau tak silap area Sekincan, banyak bendang sawah padi. Ada gak nampak banyak pokok nyiru yang melambai - lambai, seakan - akan menanti kedatangan kami bertiga. Heheheeee.....Segar udara. Tak guna "air-cond" beb......Bila dah tiba di Sg. Besar, kita orang pun berhenti sekejap di stesen minyak Petronas, menunggu Ahau tu datang. Sempat gak membeli "jelly kelapa muda". Sedap....nyaman dalam cuaca panas. Aku tambah satu lagi.....heheheeee....Ada la lebih kurang 10minit Ahau tu datang. Opppsssss....dia guna Vios. Ala apa nak hairan, tauke bengkel kereta. Lagipun itu duit dia...peduli apa aku. Hahahaaa.....Dia bawa kita orang pergi makan di sebuah restoran cina. Mualanya aku agak tekejut juga. Kenapa bawa makan kat restoran cina??? kalau aku, tak apa ler. tapi kawan aku yang dua orang tu???? "Gunakan tanpa was - was".......Ahau tu belanja kitaorang makan ikan bawal stim sambal, udang masak cili kering, sayur kailan, taufu goreng telur & ABC buah.....Fulamakkkkkk.....kenyangnyer!!!!! Lepas tu dia ajak pulak p uma dia. Hidang dengan kuih muih dan buah limau. Dah la perut kenyang lagi......takper!!! Nama dah jalan - jalan cari pengalaman.....kena makan!!!!!

Kenal juga dengan family Ahau ni. OOOooooo....begini la rupanya rumah orang Cina dan itulah cara mereka menyambut perayaan CNY. Ala sama juga dengan perayaan yang lain di Malaysia ni pown....Tapi sebelum bersurai dari rumah Ahau tu, atuk dia bagi kita orang angpau!!!! Fuhhhh....lama dah tak dapat angpau ni. Isi dalam tu tak kira ler, banyak ke sikit ker, yang penting aku dapat merasa kehidupan orang Cina di sini. Em.....not. Kehidupan orang cina di sini tidak ubah seperti kampung nelayan. Lepas tu Ahau ni bawa kita orang pergi uma mak mertua dia. Tak jauh dari rumah dia. Tapi kalau jalan kaki tu, berasa la juga. Heheheeeee.....tapi memang kawasan situ cukup menarik. Tiupan angin dari laut memang cukup membelai. Samapi di rumah mertua dia, Ahau ni hidangkan kitaorang dengan air kelapa segar. Ahhhhhh.....lega tekak minum & makan isi kelapa segar. Tapi apa yang menariknya tentang rumah mak mertua Ahau ni, rumah tiu dibina seakan - akan rumah kaum Melayu di tepi laut. Bilik air dan tandas dipisahkan di belakang rumah, rumah pula dibina tinggi daripada tanah.....yela untuk mengelakkan air laut dari masuk ke dalam rumah bila air pasang. lagi kitaorang dapat angpau dari Ahau. Heheheeee........

Tapi apa yang menarik bagi aku semasa jalan - jalan CNY ini ialah, pemandangan penempatan cina di tepi laut. Tak ubah sperti kaum yang lain yang mana menghuni & mencari rezeki di laut. Bot - bot besar adalah suatu keutamaan........rasa ingin sekali lagi datang ke situ....tak puas rasanya........




ok jumpa lagi.......

No comments: