Saturday, January 21, 2012

Al-Kisah Di Perpustakaan Negara, Jln Tun Razak, KL

Salam... Kali nie aku nak kongsi cerita mase kat Perpustakaan Negara, Jln Tun Razak, KL. Kisah ni berlaku Sabtu, minggu lepas. Aku memang geram betul..


Sabtu, 21hb Januari 2012, aku telah pergi ke situ bersama classmate aku Siti Umaiyah ( nama panggilan dia Maya ). Yela.. kira nak cari maklumat tuk buat assignment dan study la kat situ. Perghhh.. tempat memang best giler la. Selesa dan menyeronokkan. Kemudahan semua ada.. Individu boleh bawa laptop kedalam dan buat terus assignment kat situ terus tanpa perlu menyalin isi penting atas kertas. Kemudahan wifi pun ade. Pengudaraan yang bagus, fully airconded. Bahan - bahan rujukan semua ada. Pencarian yang mudah melalui sistem komputer. Memang puas hati lah. Bila dah dapat semua bahan rujukan yang dikehendaki, aku pun duduk kat satu meja yang aku fikir sesuai. Si Maya duduk depan aku. Masa tu aku kire rajin lah sikit, mencari nota untuk subjek Compensation & Benefits Management. Maya pula buat assignment untuk subjek Human Resources Management, "How to get a right candidates". Selepas sejam lebih duduk kat situ, kita diarahkan untuk pindah ke meja lain, sebab ada masalah teknikal kat area tu la. Jadi aku dan Maya pun beralih ke tempat baru.


Alamak... tempat tu pula ramai orang. tapi takpe la. Sebab itu kan tempat awam. Ala perpustakaan katakan. Dulu mase kita sekolah rendah pun dah tahu pun perpustakaan adalah tempat awam dan khas untuk pelajar membuat bahan rujukan dan belajar dalam keadaan yang senyap tanpa menganggu orang lain yang menggunakan kemudahan tersebut. Sedang aku leka dan Maya sibuk dengan kerja masing - masing, aduhhhhhhh bingitnye telinga aku. Aku beritahu Maya siapa kat belakang aku yang buat bising. Rupa - rupanya ada tiga orang awek yang sedang buat ulangkaji. Yang aku sakit hati tu, kenapa perpustakaan ni la yang diaorang pilih untuk buat ulangkaji. Orang lain pun buat ulangkaji juga, tapi dalam keadaan senyap. Kumpulan diaorang tu pulak asyik bercakap tanap mengira orang lain yang berada disitu. Aku mulalah benggang. Tapi tak pula aku tegur... ermmm!!! nasib baik la, aku dah nak siapkan kerja aku tu. Kalau aku duduk lama lagi kat situ, memang aku bangun dan bagi pengajaran sikit kat diaorang tu. Entah dari IPTA / IPTS mane tah diaorang tu. Tapi memang tidak berbudai bahasa dan budi pekerti. Bila aku tengok kat atas meja diaorang tu, ada pula tanda " kerjasama anda untuk berada dalam keadaan senyap adalah amat dihargai " ( ayat lebih kurang camtu la ). Memang diaorang ni tak tahu membaca kot.


Jadi apa yang aku ingin tekankan disini, semasa kita berada di tempat awam, hendaklah kita sentiasa mematuhi peraturan yang telah ditetapkan, dan hendaklah kita sentiasa menghormati orang lain yang berada bersama dengan kita disitu. Jangan jadi seperti awek tadi tu.. Harapkan muke jer cantik tapi tiada bermoral... Hampehhhh la!!!! Sekian....


No comments: